بک آپ گیری از هاست لینوکس در محیط SSH (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 24/08/96 | نویسنده:هادی شهیدی

اگر دسترسی به یک هاست لینوکس با محیط SSH دارید شاید یک راه دیگر برای تهیه بک آپ از هاست لینوکس استفاده از دستورات این محیط باشد. گرچه شما با در اختیار داشتن هاست سی پنل به راحتی میتوانید در محیط تحت وب سی پنل از آن بصورت کامل بک آپ گیری کنید. ( راهنمای تهیه بک آپ هاست سی پنل را ببینید )
اما در این مطلب قصد داریم روش تهیه بک آپ از وب سایت را با استفاده از محیط SSH را آموزش دهیم.

برای این منظور با استفاده از لینک هایی که در بالا آمده است به محیط SSH وارد شوید و به مسیر نگهداری فایل هایتان بروید.
در بسیاری از سیستم عامل های لینوکس محل نگهدای سایت شما در مسیری مشابه مسیر زیر خواهد بود.

به این مسیر دارکتوری در هاست لینوکس بروید و سپ با استفاده از دستور cd به پوشه public_html وارد شوید.
در هاست لینوکس اغلب این پوشه برای نگهداری محتوای وب سایت شما استفاده میشود. بعد از ورود مسیر زیر را خواهید داشت با استفاده از دستور pwd میتوانید مسیری که در آن هستید را مشاهده کنید.

 

تهیه نسخه پشتیبان از فایل های وب سایت در هاست لینوکس

برای تهیه نسخه پشتیبان باید همه فایل های مسیر فوق را فشرده در یک بسته فشرده نگهداری کنیم تا بتوانیم این فایل را از روی هاست خود بردارید.

با استفاده از دستور زیر همه محتوای public_html در یک فایل فشرده با نام tar قرار میگیرد.

دستور فوق همه فایل ها و دایرکتوری های موجود در مسیری که هستید را در فایل backupwebsite.tar قرار میدهد.

با استفاده از دستور زیر بعد از تولید فایل آرشیو فوق میتوانید فایل را فشرده و با حجم کمتر در اختیار داشته باشید.

فایلی که بعد از اجرای دستور فوق خواهید داشت با نام زیر خواهد بود که فایل آرشیو و فشرده شده ای است که میتوانید از سرور برای پشتیبان فایل های وب سایت که در هاست قرار دارد خارج نمایید.

تهیه نسخه پشتیبان از دیتابیس در هاست لینوکس

میدانیم که یک وب سایت علاوه بر فایل هایی که روی هاست دارد دارای بانک اطلاعاتی یا همان دیتابیس از و لازم است در هنگاک تهیه نسخه پشتیبان از وب سایت در هاست این پشتیبان را نیز بصورت مجزا تهیه کنیم.
تهیه بک آپ از دیتابیس mysql با استفاده از دستور زیر صورت میگیرد و برای این منظور باید نام دیتابیسی که میخواهید از آن نسخه بک آپ تهیه فرمایید را بدانید.

برای انجام بک آپ نام کاربری اتصال به دیتابیس مورد نیاز است و پس از اجرای دستور فوق رمز ورود سوال میشود.

بهتر است قبل از اجرای دستورات فوق از داشتن نام کاربری ورود به بانک اطلاعاتی و رمز آن و نام دیتابیسی که میخواهید از آن بک آپ بگیرید آگاه باشید.

فایل های بک آپ گرفته شده در هاست لینوکس از وب سایت شما  و بک آپ تهیه شده از دیتابیس را میتوانید با استفاده از FTP از هاست خارج کنید و به عنوان نسخه پشتیبان نگهداری نمایید.

ایران وب هاست به عنوان یکی از شرکت های پیشرو و با سابقه در ارایه خدمات میزبانی – هاست و دامنه – فروش سرور مجازی – فروش سرور اختصاصی سالهاست در این زمینه فعالیت میکند .