مقایسه virtualmin و webmin و usermin (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 03/09/96 | نویسنده:هادی شهیدی

مقایسه webmin و virtualmin و usermin

کنترل پنل رایگان Webmin

بعد از خرید سرور مجازی برای مدیریت اکانت های آن نیاز به یک کنترل پنل است که میتوان از کنترل پنل های تجاری مانند کنترل پنل سی پنل استفاده کرد یا بر اساس مطلبی که پیش تر ارایه کردیم میتوان از کنترل پنل رایگان webmin استفاده کنیم.

در یک مطلب نحوه نصب کنترل پنل رایگان Webmin را بر روی سرور مجازی لینوکس یا سرور اختصاصی لینوکس توضیح داده شد.

اما مساله ای که در رابطه با کنترل پنل وب مین توضیح داده شد این کنترل پنل پنل برای مدیریت سرور مورد استفاده قرار میگیرد و باید برای استفاده از آن دسترسی به روت سرور مجازی یا سرور اختصاصی داشت.

چرا باید از ‌Virtualmin هم استفاده کنیم ؟

پنل Webmin برای مدیریت سرور تحت وب با دسترسی root مورد استفاده قرار میگیرد.در واقع مدیر سرور میتواند از این نرم افزار برای مشاهده منابع و مدیریت در لینوکس تحت وب به جای استفاده از SSH استفاده نماید.
نرم افزار   Virtualminبه عنوان یا ماژول یا پلاگین بر روی کنترل پنل Webmin قرار میگیرد و امکان تعریف دامنه و هاست و مدیریت مجزای آنها را برای مدیر سرور یا مالک هاست فراهم میکند. در واقع با استفاده از Virtualmin بعد از خرید سرور مجازی یا سرور اختصاصی قادر خواهید بود اکانت های مختلف برای دامنه های مختلف ایجاد نمایید و امکان مدیریت هاست و دامنه را برای کاربران خود بدون نیاز به دسترسی به root با سطح کابری پایین تری فراهم نمایید.
با استفاده از ‌Virtalmin میتوان دامنه های مختلف – ایمیل اکانت – دی ان اس – اف تی پی برای هر دامنه ای بصورت جداگانه تعریف میشود.
در صورت نصب virtualmin هیچ قابلیتی از webmin از بین نخواهد رفت و قابلیت و امکانات جدید و بیشتری بر سرور مجازی یا سرور اختصاصی افزوده میشود.

نرم افزار ‌Userminچیست ؟

نرم افزار Usermin یک ماژول دیگر است که بر Webmin سوار شده و امکان استفاده وب میل را برای کاربران Virtualmin فراهم میکند.در صورتی که نیاز به چک کردن و استفاده از ایمیلهای تعریف شده روی اکانت های Virtualmin بر روی وب نداشته باشید نیازی هم به نصب Usermin نخواهد بود.

نتیجه گیری استفاده از Webmin و ‌Virtualmin

بسیاری از خریدارن سرور مجازی یا سرور اختصاصی از ایران وب هاست از کنترل پنل تجاری مانند سی پنل یا پلسک استفاده میکنند و تعدادی از افرادی که مایل هستند مدیریت سرور را با استفاده از کنترل پنل رایگان انجام دهند این موضوع را به کنترل پنل webmin و virtualmin انجام میدهند.
در نگاه اول شاید استفاد از کنترل پنل Virtualmin کمی متفاوت و با مشکلاتی رو در رو باشد اما بعد از استفاده خواهید دید که این کنترل پنل به اندازه یک سیستم تجاری بدون هزینه میتواند به شما در هاست کردن دامنه های متفاوت روی سرور مجازی لینوکس یا سرور اختصاصی لینوکس مورد استفاده قرار گیرد.