موجودیت دامنه و اتفاقات بعد از انقضاء دامنه (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 17/03/94 | نویسنده:هادی شهیدی

سیکل حیات دامنه

زمانی که دامنه منقضی میشود شما در ریسک از دست دادن دامنه قرار میگیرید.
در متن زیر میخواهیم دوره حیات و انقضاء دامین را شرح دهیم.
زمانی که دامنه منقضی میشود شما در خطر از دست دامنه قرار میگیرد و اقدام سریع برای تمدید دامنه از قطع شدن دامنه و وب سایت شما و صرف هزینه های اضافی برای بدست آوردن مجدد دامنه در امان خواهید بود.

دامن منقضی شده (Expired)

دامنه پس از طی سیکل حیات یک یا چند ساله منقضی میشود و در این حالت بین 1 تا 45 روز در وضعیت اتقضاء یا  expired باقی می ماند.
در این حالت دامنه با هزینه معمول قابل تمدید و فعال سازی مجدد است.

دوره بازخرید دامنه (REDEMPTION GRACE PERIOD)

بعد از طی دوره انقضاء که در بالا به آن اشاره کردیم دامنه وارد مرحله RGP میشود.خود این دوره نیز 30 روز به طول می انجامد. در این مدت نیز مالک دامنه میتوانید دامنه را بازخرید نماید اما هزینه بازخرید دامنه میتوانید تا 160 دلار آمریکا برای مالک دامنه هزینه برمیدارد. بازخرید (redeem) دامنه بعد از چند روز یا هفته دامنه شما را به وضعیت فعال برمیگرداند.

درحال حذف دامنه (PENDING DELETE)

در این دوره ، دامنه شما قابل تمدید یا بازخرید نخواهد بود و دامنه در وضعیت Delete برای 5 روز خواهد بود.
بعد از 5 روز دامنه شما باز و مجدداً قابل ثبت برای عموم خواهد بود.

توجه داشته باشید که اگر دامنه شما دامنه معروف و پرکاربردی باشد توسط شرکتها و وب سایت ها یا افرادی با عنوان back order بعد از طی این دوره ها بلافاصله ثبت میگردد و ممکن است شما نتوانید دامنه را بعد از حذف (pending delete) مجدداً ثبت نمایید.

ایران وب هاست یکی از شرکتهای ثبت کننده دامنه ( دامین ) در ایران است و تاکنون هزاران شرکت و سازمان دامنه های مورد نیاز خود را از این شرکت ثبت کرده اند.