کدهای خطا SMTP ( پروتوکل ارسال ایمیل ) (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 14/03/95 | نویسنده:هادی شهیدی

یکی از مهمترین پروتکل هایی که برای ارسال ایمیل در سرور ها استفاده میشود موسوم به SMTP است که در زمان ارسال ممکن است یک پیام خطا از طرف این پروتکل به گیرنده ارسال شود که در زیر لیست خطاها و راه کارهای حل مساله شرح داده شده است .

کد مفهوم کد راه حل
کدهای 1xx 
101 امکان اتصال به سرور وجود ندارد نام درج شده به عنوان نام سرور و یا پورت را بررسی نمایید.
111 برقرای ارتباط با سرور SMTPمقدور نیست. عموما این خطا نشان دهنده عدم امکان برقراری ارتباط با سرور SMTPبه دلیل فایروال و یا عدم درج صحیح نام دامنه می باشد. تنظیمات و آدرس ایمیل را مجددا بررسی نمایید.
کدهای 2xx  
211 وضعیت سرور را بازمی گرداند. این کد اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت سرور به شما می دهد.
214 درخواست کمک ارسال شده از سوی شما به سرور با این پیام بازگردانده می شود. پیام شامل اطلاعاتی در رابطه با سرور است و عموما صفحه FAQرا به شما نمایش می دهد.
220 سرور آماده است. این یک پیام خوشامدگویی است و نشان از آن دارد که سرور آماده انجام فرمان های شماست.
221 سرور در حال بستن کانال انتقال است. این پیام بیانگر اتمام پروسه پردازش ایمیل ها است.
250 ارسال ایمیل ها یا موفقیت انجام شده است. این پیام نشان دهنده تحویل ایمیل ها به مقصد است.
251 فرستنده و گیرنده ایمیل در یک سرور نیستند و ایمیل در سروری دیگر تحویل داده می شود. این کد، انتقال ایمیل را بین سرورها اعلام می کند.
252 سرور قادر به شناسایی گیرنده نیست ولی در حال تلاش برای تحویل ایمیل می باشد. آدرس ایمیل مقصد موجود است ولی سرور قادر به شناسایی آن نیست. این پیام نشان می دهد سرور جهت رفع مشکل اقدامات دیگری انجام خواهد داد.
کدهای 3xx  
354 به این مفهوم است که سرور درخواست اطلاعات دارد. این کد زمانی نمایش داده می شود که آدرس ایمیل فرستنده و گیرنده مشخص شده در حالی که هنوز متن ایمیل نوشته نشده است.
 کدهای 4xx  
420 پیام Timeout  وجود مشکلاتی در ارسال ایمیل را نشان می دهد. عدم ارسال ایمیل ممکن است به دلیل مسدود شدن در فایروال مقصد و یا مشکلات سخت افزاری باشد.
421 برقراری ارتباط با سرور به دلیل ارسال درخواست های همزمان و بیش از حد مجاز و یا مشکلات موقتی مقدور نیست. سرور فرستنده و یا گیرنده در این لحظه در دسترس نیست و پس از مدتی مجددا ارسال صورت خواهد گرفت.
422 فضای صندوق پستی گیرنده پر می باشد. راهکار پیشنهادی تماس با گیرنده ایمیل جهت خالی کردن فضای ایمیل است.
431 فضای دیسک و یا حافظه پر شده است. این خطا ممکن است به دلیل ارسال  تعداد زیادی ایمیل به یک دامنه نمایش داده شود. می توانید به جای ارسال ایمیلی حجیم آن را کوچکتر کرده و در چند نوبت ارسال نمایید.
432 صف ایمیل های دریافتی گیرنده در سرورمتوقف شده است. این خطای SMTP سرور Exchange مایکروسافت است که معمولا به دلیل اختلال در ارتباط نمایش داده می شود.
441 سرور گیرنده پاسخ نمی دهد. این خطا نشان دهنده اختلالی در سرور گیرنده است. بهتر است در زمانی دیگر نسبت به ارسال ایمیل اقدام نمایید.
442 در خلال ارسال ایمیل ارتباط قطع شده است. اختلالات معمول در ارتباطات شبکه ای . پیشنهاد می شود روتر را بررسی نمایید.
446 حلقه چرخش داخلی رخ داده است و ایمیل به مقصد نمی رسد. برای رفع این مشکل با سرویس دهنده خود تماس بگیرید.
447 تعداد ایمیل های ارسالی شما به پایان رسیده است. معمولا هنگامی با این خطا مواجه می شوید که ایمیلی را بیش از حد مجاز تعریف شده در سرور برای گیرندگان مختلف ارسال کرده اید. می توانید با بخش بندی گیرندگان مشکل را رفع نمایید.
449 خطای مسیریابی. همانند خطای 432 این خطا نیز مختص مایکروسافت Exchange می باشد. از WinRoute استفاده نمایید.
450 درخواست انجام نمی شود. صندوق پستی کاربر در دسترس نیست و یا در سروری آفلاین قرار گرفته و یا آدرس ایمیل شما در بلک لیست قرار دارد. سرور پس از گذشت اندک زمانی مجددا اقدام به ارسال ایمیل خواهد کرد. با این حال  آی پی خود را جهت بلک لیست نبودن بررسی نمایید.
451 درخواست انجام نخواهد شد. سرور ISP شما و یا سروری که اولین ایمیل برای آن ارسال شده ( در صورت ارسال به گیرندگان مختلف) با مشکل ارتباطی مواجه شده اند. این کد خطایی موقتی را نمایش می دهد که عموما به دلیل ارسال ایمیل انبوه و یا قوانین اسپم فیلترینگ رخ می دهد.
452 تعداد زیادی ایمیل ارسال شده و یا یک ایمیل به تعداد زیادی گیرنده ارسال است. این خطا در پی محدودیت های اعمال شده بر روی سرور رخ می دهد. این خطا به مفهوم ارسال به تعداد زیاد است که معمولا در تلاش های مجدد در  دفعات آتی و با در نظر گرفتن محدودیت های سرور خطا رفع می شود.
471 خطایی از سوی میل سرور که عموما در پی قوانین اسپم فیلترینگ رخ می دهد. با سرویس دهنده ایمیل خود جهت رفع مشکل تماس بگیرید.
کدهای 5xx  
500 خطای syntax– درخواست از سوی سرور قابل تشخیص نیست. این خطا ممکن است در پی  تعامل نامناسب میان فایروال و سرور و یا  آنتی ویروس و سرور رخ داده باشد. جهت رفع خطا دستورالعمل ها را مجددا بررسی نمایید.
501 یک خطای syntax دیگر که البته مربوط به درخواست نیست بلکه پارامترهایی در درخواست را در برمیگیرد. در اکثر مواقع  این خطا بیانگر آدرس ایمیل نامعتبر است ولی گاهی به دلیل مشکلات ارتباطی نیز رخ می دهد.
502 دستور اجرا نشده است. امکانات اجرای دستور در سرور فراهم نشده است. در این مورد با میزبان سرویس خود تماس بگیرید.
503 سرور با درخواستی نامعتبر مواجه شده است و یا  خطای اعتبار سنجی رخ داده است. بروز این خطا به معنای اجرای  شدن دستورات از سوی سرور به صورت نامرتب به دلیل قطع شدن ارتباط می باشد. ممکن است نیاز باشد مجددا نام کاربری و رمز عبور خود را درج نمایید.
504 پارامترهای دستوری قابل اجرا نیستند. همانند خطای 501 خطایی در syntax درخواست وجود دارد. با میزبان سرویس خود تماس بگیرید.
510/511 آدرس ایمیل نامعتبر. یکی از آدرس ایمیل های درج شده در بخش های To، CC ، BCCاشتباه درج شده است.  مجددا بررسی کرده و آدرس را تایپ نمایید.
512 خطای DNS. دامنه گیرنده یافت نشده است. آدرس ایمیل گیرنده را بررسی کنید. احتمالا اشتباهی در تایپ کردن نام دامنه بوجود آمده است به عنوان مثال mail@domain.coom به جای mail@domain.com
513 آدرس درج شده صحیح نیست و ممکن است اشتباه تایپی داشته باشد. گاهی نیز ممکن است این خطا به علت خطای اعتبارسنجی نمایش داده شود. آدرس ایمیل گیرنده را بررسی کرده و مجددا تایپ نمایید. در صورتی که آدرس درست است و هچنان خطا دریافت می کنید مجوزهای دسترسی خود را بررسی نمایید.
523 حجم کلی ایمیل از محدودیت های تعریف شده در سرور مقصد بیشتر است. حجم ایمیل خود را کاهش داده و مجددا ارسال فرمایید.
530 معمولا این کد در پی خطای اعتبارسنجی نمایش داده می شود اما گاهی نشانگر آدرس ایمیل نامعتبر  و یا بلک لیست شدن ایمیل شما در لیست گیرنده است. نام کاربری و رمز عبور خود را بررسی نمایید . در صورتی که همچنان خطا نمایش داده می شود آدرس ایمیل های ارسالی را بررسی کرده و نیز از گیرنده بخواهید بلک لیست خود را بازبینی کند.
541 ایمیل ارسالی به دلیل قوانین  فیلترینگ اسپم بازگشت داده شده است. ایمیل شما به عنوان اسپم شناسایی شده است. می توانید از گیرنده درخواست کنید که شما را به عنوان فرستنده معتبر در لیست خود درج نماید.
550 عموما خطای 550 بیانگر عدم وجود آدرس ایمیل مقصد می باشد. یکی از دلایل مشاهده این خطا بازگشت دادن ایمیل از طریق فایروال گیرنده  و یا down بودن سرور مقصد است. می توانید. با گیرنده تماس گرفته و آدرس ایمیل صحیح را دریافت نمایید.
551 کاربر لوکال نیست و یا آدرس نامعتبر است. به این معناست که اگر فرستنده و گیرنده در دو سرور مختلف قرار داشته باشند، ارسال ممکن است متوقف شود. می توانید طی تماسی با ISP درخواست نمایید که شما را در لیست آدرس های معتبر قرار دهد. البته در صورت استفاده از ابزارهایی چون turboSMTP هرگز با این مشکلات مواجه نخوهید شد.
552 درخواست مورد نظر انجام نشده است. درخواست از محدودیت های اعمال شده در صندوق دریافتی گیرنده فراتر رفته است. ایمیل کم حجم تری ارسال نمایید. این کد معمولا هنگامی نمایش داده می شود که قصد ارسال ایمیل با فایل پیوست حجیمی داشته باشید.
553 درخواست مورد نظر بدلیل وجود آدرس ایمیلی اشتباه در لیست گیرندگان ایمیل انجام نخواهد شد. کلیه آدرس ایمیل های درج شده در بخش های To ، CC و BCCرا بررسی نمایید.
554 این خطا به این معناست که ارسال ایمیل ناموفق بوده و سرور هم جهت ارسال مجدد تلاش نخواهد کرد. سرور گیرنده ایمیل شما را اسپم تشخیص داده و یا آی پی شما در بلک لیست قرار گرفته است. بررسی نمایید که آیا در لیست های اسپم قرار گرفته اید. برای این منظور می توانید از سرویس هایی چون turboSMTP استفاده نمایید.