پنج کلید اصلی در بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 30/10/96 | نویسنده:مصطفی اسدی

در مورد seo و چگونگی بهینه سازی موتورهای جستجو به منظور نمایش مطالب وب سایت در جستجوهای اینترنتی کاربران و مشتریان هدف صحبتهای بسیار شده است. بسیاری از صاحبان مشاغل و وب سایتها در رقابتی تنگاتنگ جهت معرفی خود و محصولاتشان به دنیا به دنبال افزایش رتبه سایتشان نزد موتورهای جستجو و زودتر دیده شدن نسبت به رقبا هستند. راه دستیابی به این امر شاید در کاغذ و نوشته ها ساده باشد اما واقعیت این است که این راه طولانی، پر فراز و نشیب و البته طاقت فرسا است.
در یک نگاه کلی و علمی می توان به پنج راه و کلید اصلی زیر برای رسیدن به یک رتبه مطلوب اشاره نمود :

1– انتشار محتوای مرتبط با موضوع سایت:
کیفیت محتوای منتشر شده توسط شما اولین و مهمترین راه انداز موتورهای جستجو برای ارائه رتبه به وب سایتتان و در نهایت دیده شدن توسط جامعه هدف و مشتریان است که هیچ جایگزین دیگری هم ندارد. وجود محتوای کافی و مرتبط با موضوع وب سایت شما سبب افزایش ترافیک سایت شده که این امر به نوبه خود سبب افزایش رتبه و اعتبار سایت شما در موتورهای جستجو می گردد.
شناسایی حداقل یک کلمه کلیدی برای هر صفحه به گونه ای که خواننده و مشتری را با جستجو به آن صفحه بکشاند بسیار مهم است. عباراتی مانند : « هاست قدرتمند » ، «بهترین نرم افزار فیزیک » و … . این کلمات را در صفحات وب سایتتان شناسایی کنید و سپس در داخل صفحه چند بار در جملات منطقی خود تکرار نمایید ، یک یا دو بار در پاراگراف های ابتدایی و انتهایی و دو تا چهار باردر مطالب میانی. در تگهای تاکیدی مانند heading ها کلمات و عبارات کلیدی را برجسته کنید.
هرگز فراموش نکنید که شما برای کاربران می نویسید نه موتورهای جستجو ؛ لذا هرگز و هرگز خوب نوشتن را فدای موتورهای جستجو و seo نکنید. مطالب بهترین صفحات برای کاربران نوشته شده نه موتورهای جستجو و یا seo . این کار سبب می شود عمر بازدید صفحات شما بیشتر گردد.

2- مطالب را بطور منظم به روز رسانی نمایید
اگر مدت زیادی است در دنیای اینترنت هستید احتمالا متوجه شده اید که احساسات کاربران و بازدید کنندگان در مورد محتوای وب سایت تاثیر زیادی دارد ؛ موتورهای جستجو نیز چنین اند.
یکی از شاخص های مهم ارتباطی یک وب سایت انتشار منظم و اصولی مطالب و به روز رسانی پی در پی آن به حساب می آید. بنابراین همیشه وب سایت خودرا از نظر محتوا تازه نگه دارید.

3-متادیتا (metadata ):
به هنگام طراحی یک وب سایت در ساختار html هر صفحه ، تعدادی تگ (tag) وجود دارد که یکی از آنها تگ <head> است. فضای بین این تگ به منظور وارد نمودن متادیتا و یا اطلاعات مربوط به محتویات صفحه مورد نظر شماست. اگر وب سایت شما یک cms است و توسط طراحان حرفه ای اجرا شده است نگران نباشید زیرا آنها این اطلاعات را برای شما آماده کرده اند :
متادیتای عنوان :
این متادیتا مسئول عناوین صفحه نمایش داده شده در بالای پنجره مرورگر است. این فراداده مهمترین متادیتای صفحه شماست. معمولا در cms ها ، تیم طراحی یک عنوان متادیتا ( بصورت خوذکار یا دستی ) برای هر صفحه شما ایجاد کرده است.
متادیتای توضیحات :
متنی است که یک مرورگر درباره جستجوی صفحه شما استفاده می کند. در واقع یک توضیح مختصر و جذاب از آنچه درون صفحه شما وجود دارد به منظور تشویق کاربران برای بازکردن صفحه می باشد. و باید در نوشتن آن دقت کافی را خرج دهید.

کلمه کلیدی متاداده :
عبارت کلیدی برای جستجو است. هملن کلمه کلیدی که حس می کنید اکثر کاربران جهت دستیابی به مطالب شما در موتورهای جستجو تایپ می کنند. تعداد عبارات کلیدی هر صفحه می تواند بیش از یک عبارت باشد اما این موضوع نباید شما را حریص کند زیرا تعداد استاندارد و تاثیر گذار آن محدود است. وارد نمودن بیش از حد کلمات و عبارات کلیدی ممکن است سبب نادیده گرفته شدن کل عبارات کلیدی صفحه شما شود و در رتبه سایت شما تاثیر منفی داشته باشد.
بعنوان یک قاعده کلی می توان گفت تعداد عبارات کلیدی برای هر صفحه بین 6 تا 8 عبارت است که هر عبارت یک تا چهار حرف را شامل می شود. مانند : « سرور اختصاصی ایران » یا « طراحی وب حرفه ای »

4- یک سایت با لینکهای ارزشمند داشته باشید
بر روی ایجاد لینکهای ارزشمند در صفحات وب سایتتان تمرکز کنید. یک لینکی ارزشمند است که در آن بجای استفاده از عنوان « اینجا را کلیک کنید » از نام مقصد استفاده شده است. لینک « اینجا را کلیک کنید » از نظر موتورهای جستجو هیچ ارزشی جز یک URL ندارند. در حالیکه لینکی مانند « هاست ارزان » با کلمات کلیدی غنی شده است و سبب می گردد رتبه سایت شما افزایش یابد.

5-از برچسب های alt استفاده نمایید :
در مطالب تصویری سایت خود از برچسب alt یا توضیحات و متن جایگزین استفاده کنید . این موضوع برای موتورهای جستجو بسیار اهمیت دارد.

مطالب فوق مختصری از اصول اساسی برای بهبود رتبه بندی سایت شما برای موتورهای جستجو یا همان seo هستند. هرچند توصیه می شود تنها به مطالب فوق تکیه نکنید و دامنه اطلاعات علمی و فنی خود را روز به روز وسیع تر نمایید.