آیا وب سایت شما کارش را درست انجام میدهد ؟ (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 16/09/96 | نویسنده:هادی شهیدی

آیا وب سایت شما کارش را درست انجام میدهد ؟

وب سایت شما چهره اصلی کسب و کار شما به جهان آنلاین است. در بیشتر موارد افرادی که در جستجوی کسب و کار یا خود شما هستند از طریق بازاریابی آنلاین با وب سایت شما مواجه میشوند.
وب سایت شما مهم است و  قطعاٌ چهره و تصویر وب سایت شما نیست که برای شما حائز اهمیت است. قطعاْ‌ میخواهید بدانید که آیا وب سایت شما به عنوان ویترین و چهره اصلی شما در شبکه جهانی اینترنت مسوولیت و کاری که بر عهده اش گذاشته شده است را بدرستی انجام میدهد یا در رساندن شما به اهدافتان فاقد ویژگی ها و توانمندی های لازم است.

خودتان را جای یک مشتری یا بازدید کننده وب سایت قرار دهید و به دقت صفحات را مرور کنید. آیا به عنوان یک خریدار یا بازدید کننده به راحتی میتوانید از صفحات وب سایت استفاده کنید ؟ در مشاهده با موبایل یا تبلت با مشکلی مواجه نیستید ؟

شما نیز مانند ما بر روی پروژه وب سایت خود ،‌ سرویس میزبانی و هاست و دامنه و سرور ،‌ طراحی و تولید محتوای مناسب هزینه میکنید و باید بدانید که این هزینه ها تا چه میزان شما را در رساندن به اهدافتان یاری میکند و در صورتی که در تحقق اهداف مشکل دارید چه کارهایی لازم است بر روی وب سایت انجام شود.

در واقع وب سایت ما باید چه کاری یا کارهایی را انجام دهد ؟
وب سایت های مختلف اهداف مختلفی را دنبال میکنند. در صورتی که شما یک خبرنگار هستید و یک سایت خبری دارید با فردی که در وب سایت خود کالایی را میفروشد اهداف متفاوتی را دنبال میکنید.
ما در تیم ایران وب هاست یکبار تمام اهدافی که در وب سایت دنبال میکنیم را بر روی کاغد آوردیم.

– انجام فروش سرویس ها و خدمات ما
– برند ایران وب هاست را در معرض دید قرار دهیم و بهتر دیده شود.
– تعامل و ارتباط بیشتر مخاطبین با ایران وب هاست از طریق راهنما ها ،‌ وبلاگ  و فرم های ارتباطی و ایجاد یک ارتباط دو طرف با مخاطبین
– افزودن افراد بیشتری به لیست مخاطبین ایمیل که تمایل به دریافت اطلاعات از جانب ما دارند.
– افزودن افراد بیشتری به جمع دوستان و مشتریان ما در شبکه های اجتماعی که ما در آنها حضور داریم.

میتوانید پس از ذکر مواردی مانند موارد ذکر شده و افزودن موارد بیشتری به آنها اهمیت تک تک موارد را برای خودتان مشخص کنید و آیتمی که دارای بالاترین درجه اهمیت است را برای خودتان مشخص کنید.
موارد فوق قابل تحلیل و در ارتباط با یکدیگر قرار خواهند گرفت . به عنوان مثال فردی که میخواهد در وب سایتش فروش بیشتری داشته باشد باید بازدید کننده و ترافیک بیشتری بر روی وب سایت داشته باشد. برای فروش باید وب سایت شما دیده و بازدید شود.

چگونه میتوانیم اهدافمان را اندازه گیری کنیم ؟
شاید سیستم گوگل آنالیتیکز که توسط شرکت گوگل عرضه شده است یکی از بهترین وب سایت هایی باشد که بتوانید از آن برای اندازی گیری هدف هایی که در وب سایت دنبال میکنیم استفاده کنیم.

در صورتی که هنوز این ابزار آنلاین را بر روی وب سایت خود راه اندازی نکردید به راحتی میتوانید توسط راهنماهایی که شرکت گوگل در این رابطه منتشر کرده است این ابزار اندازه گیری را به کار بگیرید.
کدهای گوگل آنالیتیکز به شما میدهد را بر روی صفحات خود قرار دهید تا این ابزار بتواند آمارهای شما را تحلیل و اندازه گیری نماید.
در صورتی که از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس یا جوملا استفاده میکنید برای استفاده از Google Analytics پلاگین هایی نیز منتشر شده است.
پلاگین گوگل Google Analytics برای وردپرس

بعد از نصب گوگل آنالیتیک عجول نباشید و چند روزی برای جمع آوری اطلاعات بازدیدکنندگان وب سایت به آن فرصت دهید و اگر گول آنالیتیک را همین الان هم بر روی وب سایت خود دارید میتوانید در ادامه این مطلب از آن بیشتر آگاه شوید:

به دنبال چه چیز هایی هستیم ؟

۱) آگاهی کلی از وضعیت وب سایت
اگر ما به دنبال اگاهی و اطلاعات بیشتر در رابطه با وب سایت باشیم باید ترافیک وب سایت را بررسی کنیم .گوگل آنالیتیکز این موضوع را به راحتی پیش روی شما قرار خواهد داد .

گوگل آنالیتیکزبراحتی با استفاده از این ابزار میتوانید تعداد بازدید کننده را در محدوده زمانی محتلف مشاده فرمایید.
گوگل آنالیتیکز براحتی میتواند ورود این ترافیک به وب سایت شما را نیز نشان دهد و شما خواهید فهمید این ترافیک از چه وب سایت یا لینکی به وب سایت شما وارد شده است .
وب سایت هایی که به سایت شما لینک داده انددر صورتی که واقعاْ ترافیکی به وب سایت شما وارد نمیشود این بدان معناست که شما در شبکه جهانی اینترنت به خوبی دیده نمیشوید و باید بر روی تولید محتوا و استراتژی تبلیغاتی خود تجدید نظر کنید.
وب سایت شما نیاز به کنترل موضوع SEO دارد و نیاز است که در شبکه های اجتماعیی یا تبلیغات اینترنت خود سرمایه گذاری نمایید.

۲) درگیر شدن مخاطب با قسمت های مختلف وب سایت
برای آگاهی از قسمت های مختلف وب سایت که مخاطبین شما از طرق مختلف با آن درگیر و آن را مطالعه کرده اند در سیستم آنلاین Google Analytics دیده شده است. بهترین گذینه برای استخراج اطلاعات در این رابطه گذینه Behavior است.
رفتار مخاطبان با وب سایتدر واقع با استفاده از این بخش میتوانید میزان زمانی که مخاطبین شما بر روی وب سایت شما گذاشته اند و قسمت های مختلف و صفحاتی را که بازدید کرده اند را مشاهده نمایید. شما میتوانید از ترک زودهنگام یا صرف زمانی که مخاطبین بر روی صفحات شما داشته اند اطلاعات مفیدی را جمع آوری و مشاهده فرمایید.
توسط گذینه Behavior Flow میتوانیم صفحه ای در ابتدا مخاطبین ما به آن وارد و سپس به صفحات دیگر هدایت یا رجوع میکنند را به راحتی مشاهده نماییم.

Behavior Flowبه عنوان مثال در موضوعی مانند خدمات پشتیبانی که در ایران وب هاست از درجه اهمیت بالایی برخورار است توسط گزارش های زیر به دقت میتوانیم میزان ارتباط با صفحاتی مانند چت آنلاین یا صفحه ارتباط با ما یا ارسال تیکت را بررسی نماییم و نسبت به اصلاح آن اقدام نماییم. در بخش فروش هاست سی پنل ،‌ فروش هاست ایران و ثبت دامنه ما به راحتی میتوانیم میزان درگیر شدن مخاطبین با آن صفحات را آنالیز  قرار دهیم.

همانطور که پیشتر در رابطه با مشاهده گزارش ترافیک سایت اشاره شد در خصوص رفتار مخاطبین با وب سایت شما نیز باید در نظر داشت در صورتی که مخابین با وب سایت شما ارتباط خوبی نمیگیرند و پیش از مرور و مطالعه صفحات از آن خارج میشوند لازم است در خصوص آن صفحات و نحوه ارایه اطلاعات به مخاطبین تجدید نظر و بررسی دقیق صورت گیرد.

به عنوان مثال در موارد متعددی دلیل خروج زودهنگام یک بازدید کننده از وب سایت میتواند به سرعت وب سایت یا طراحی آن مربوط شود.

در صورتی که وب سایت شما بسیار زودتر از موعد ترک میشود یا جستجو در موتور جستجو مخاطب را به وب سایت شما هدایت کرده است که اصلاْ در خصوص کالا یا خدمات مورد نظر مخاب شما نیست و یا در صورتی که بصورت مکرر و به روش های مختلف بازدید کننده را به صفحات مختلف هدایت میکنید میتواند دلایلی از استفاده کمتر مخاطب از وب سایت شما در نظر گرفته شود.

در مثال دیگر در صورتی که از تبلیغات استفاده میکنید و بازدید کننده ای که از تبلیغات وارد وب سایت شما شده است در نهایت خریدی با وب سایت شما انجام نمیدهد میتواند شعار یا عنوان تبلیغاتی شما را زیر سوال ببرد. شما باید در این موارد نسبت به اصلاح عنواین تبلیغاتی خود در مبداْ تبلیغات اقدام نمایید.

خودتان را جای یک مشتری یا بازدید کننده وب سایت قرار دهید و به دقت صفحات را مرور کنید. آیا به عنوان یک خریدار یا بازدید کننده به راحتی میتوانید از صفحات وب سایت استفاده کنید ؟ در مشاهده با موبایل یا تبلت با مشکلی مواجه نیستید ؟ پاسخ به این سوالات شما را در اصلاح موضوع یاری خواهد کرد.

۳) فروش در وب سایت
اگر وب سایت شما در زمینه فروش محصول یا خدمات فعالیت میکند بسیار مهم است که میزان فروشی که برای شما ایجاد میکند را به عنوان مقیاس اندازه گیری در نظر بگیرید.

با استفاده از گذینه  conversion tracking میتوانیم گزارشی از فرمهایی که در وب سایت پر میشود یا تماسهایی که از طریق وب سایت برقرار میشود را مورد رصد و بررسی قرار دهیم.
اغلب در وب سایت هایی که فروش آنلاین را انجام میدهند سیستم فروش خود میتواند گزارشی از روند فروش را در اختیار ما قرار دهد.

در صورتی که وب سایتی نتواند مسوولیت فروش را به درستی انجام دهد یا از طریق آن فروش کالا یا خدمات انجام نشود میتواند نشان دهنده یک اشکال در قسمت فروش وب سایت ،  در قیمت گذاری ها در مقایسه با رقبا یا طراحی و اجرای CTA باشد.
دکمه ها و لینک های سفارش باید در مکان های مناسب قرار گرفته باشد. ممکن است تغییر شکل , اندازه یا رنگ دکمه های سفارش و حتی متن سفارش در تصمیم گیری بازدید کننده تاثیر گذار باشد.
در بررسی نمونه های موردی گاهی هزینه سفارش میتواند در تصمیم بازدید کننده برای خرید تاثیر گذار باشد . بهتر است در این رابطه در وب سایت های فروش استراتژی بهتر و ارزان تری طراحی و اجرا گردد و بار هزینه ای آن تا حد امکان کاهش یابد.

به زودی در صفحه ای جداگانه آمار تصویری از دلایل عدم خرید کالا یا خدمات در مرحله پرداخت و سفارش  نهایی را ارایه خواهیم نمود.

ممکن است وب سایت ما برای ارایه کالا یا خدمات جذابیت هایی برای مشتری داشته باشد اما شاید افزودن یک جذابیت بیشتر یا یک ویژگی دیگر مانند حمل رایگان یا در کسب و کار ما دامنه رایگان یا SSL رایگان در تصمیم نهایی مشتری تاثیرگذار خواهد بود.

شاید یک بازدید کننده در یک یا دو بار بازدید خریدی از وب سایت نداشته باشد اما میتوان با دریافت ایمیل یا اطلاعات ارتباطی دیگری با ارسال ایمیلها یا ارتباطات دیگری که با او برقرار میشود به عنوان یک مشتری جذب کالا و خدمات وب سایت شود.

نتیجه گیری
کشف مشکلات وب سایت و کاری که وب سایت برای ما انجام میدهد کار ساده ای نیست اما با تلاش بیشتر و بررسی آمار ها و اطلاعات دریافتی از Google Analytics میتوانیم مشکلات موجود را رفع نماییم.
نباید فراموش کنیم که تغییراتی که انجام میدهیم حتماً باید مورد بازبینی و بررسی آماری قرار گیرد و در نهایت قادر خواهیم بود وب سایت خود را به اهدافش نزدیک  و نزدیک تر کنیم.