ارسال ایمیل در میل سرور mdaemon (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 06/09/93 | نویسنده:هادی شهیدی

نصب MDAEMON

MDaemon نام یک برنامه میل سرور است که در بسیاری از شرکت ها و سازمان ها مورد استفاده قرار میگیرد. گرچه این نرم افزار را نمیتوان جزو بهترین و جدیدترین برنامه ها دانست اما کاربرد ساده و حجم کم برنامه و قابلیت های متنوع آن باعث شده است که توسط بسیاری به عنوان میل سرور مورد استفاده قرار گیرد.
در ایران وب هاست مشتریانی وجود دارد که این شرکت ها از خدمات میزبانی و میل سرورها استفاده میکنند اما به دلیل نیاز آنها به آرشیو ایمیل های دریافتی و ارسالی شان به سراغ میل سرور MDaemon میروند.

اما نحوه استفاده از این میل سرور بصورت داخلی و استفاده از هاست و سرور میل ایران وب هاست موضوعی است که قرار است در این متن به آن بپردازیم.

به دلیل آنکه سرور ایمیل یک سرویس تخصصی و حساس محسوب میگردد و اهمیت دریافت و ارسال ایمیل ها بصورت دائمی و بدون خلل مورد توجه صاحبان مشاغل و شرکت ها میباشد آنها از سرویس های ایمیل ایران وب هاست استفاده میکنند. در مرحله بعد از میل سرور Mdaemon بصورت داخلی جهت آرشیو ایمیل های ارسال و دریافتی استفاده میکنند.

Mdaemon چگونه با ایمیل سرور هاست میکند ؟
همانطوری که اشاره کردیم Mdaemon اصولاً خودش یک برنامه میل سرور است و در این برنامه به راحتی میتوانید افراد را با آدرس ایمیل مختلف تعریف نمایید و از خدمات pop3 یا imap برای ارسال و دریافت ایمیل استفاده نمایید و بدیهی است که این سرور باید دارای یک یا چند آی پی اختصاصی  (Valdid IP) باشد.
در این برنامه قابلیتی وجود دارد که میتوانید ایمیل های تعریف شده در هاست ( هاست خریداری شده از ایران وب هاست ) را تعریف نمایید و دستور دانلود ایمیل ها در باکس هر نفر از اعضاء شرکت با نام کاربری و رمز عبور را صادر نمایید.
در این حالت هر زمان ایمیلی برای یکی از اعضاء شرکت به میل سرور هاست میرسد Mdaemon بلافاصله آن را از روی هاست بر روی باکس ایمیل فرد که در خود برنامه اش تعریف شده است دانلود میکند.
کاربری که در داخل شرکت نشسته است از طریق برنامه Outlook یا هر برنامه دریافت ایمیل با سرور Mdaemon ارتباط میگیرد و ایمیلی که Mdaemon از روی هاست دریافت کرده است را دریافت میکند.
در این حالت ارتباط برقرار شده و متن ایمیل بر روی Mdaemon آرشیو میگردد.

در زمان ارسال ایمیل توسط کاربری که در شرکت نشسته است نیز ایمیل از Outlook به سمت سرور ایمیل Mdaemon ارسال شده و از آنجا با عنوان نام فرستنده ارسال میگردد.

موضوعی که قرار است در این متن به آن بپردازیم نحوه تنظیم ارسال ایمیل در Mdaemon است.
در برنامه Mdaemon دو راه برای ارسال ایمیل های کاربران شبکه داخلی است و برای تنظیم آن لازم است وارد منوی Setup شوید و گذینه Delivery را پیدا کنید :

تنظیم ارسال MDaemon

ارسال ایمیل های کاربران شبکه از طریق mdaemon بصورت مستقیم:
گذینه Send all outbound email directly to the recipient’s mail server ایمیل را بصورت مستیم از روی ایمیل سرور Mdaemon ارسال میکند. در صورتی که میخواهید از آی پی ولید سرور برای ارسال ایمیل ها بدون استفاده از هاست ارسال کنید این گذینه را انتخاب کنید. در این حالت ارسال ایمیل به نام آی پی میل سرور Mdaemon ثبت و ارسال میگردد.

ارسال ایمیل های کاربران شبکه از طریق mdaemon از درگاه میل سرور هاست :
در صورتی که مایل هستید ارسال ایمیل نیز از سرور میل MDaemon به میل سرور هاست منتقل و ارسال گردد گذینه Send all outbound email to smart host را انتخاب نمایید. لازم است یک ایمیل در هاست خود برای ارسال ها ایجاد کنید و سپس اطلاعات آن آدرس ایمیل شامل آی پی یا آدرس میل سرور (مثلاً mail.yourdomain.com ) ، آدرس ایمیل و رمز ورود آن ایمیل را در قسمت پایین صفحه تعریف نمایید.
بنابراین زمانی که یک کاربر در شبکه ایمیلی ارسال نماید میل سرور MDaemon آن را از طریق این آدرس ایمیل که در وب هاست تعریف شده است به گیرنده منتقل میگردد.

آیا ایمیل ارسال شده به نام فرستنده اصلی ارسال میگردد ؟
سوال خوبی که ممکن است به ذهن شما برسد آن است که حالا که در حالت دوم ایمیل ها از طریق یک ایمیل روی هاست ارسال میگردد “آیا آدرس فرستنده اصلی ثبت میگردد یا آدرس ایمیلی که برای ارسال تعریف کرده اید ؟”
پاسخ این موضوع بستگی به تنظیمات روی هاست دارد . در سرور میل که از برنامه Exim استفاده میکند یک پارامتر امنیتی با عنوان Sender Verification Callouts وجود دارد . در صورتی که این تنظیم فعال شده باشد آدرس فرستنده واقعی که همان ایمیل آدرسی است که همه از طریق آن ارسال میکنند ثبت میگردد و گیرنده ایمیل های فرستنده را بصورت کلی از یک آدرس دریافت میکند. در صورتی که این تنظیما ( Sender Verification Callouts ) غیر فعال باشد آدرس فرستنده ای که ایمیل را در شبکه ارسال کرده است برای گیرنده ارسال میگردد.

این گذینه در کنترل پنل سی پنل در بخش تنظیمات Exim قابل دسترسی و تغییر است. لازم است جهت عملکر صحیح Mdaemon برای استفاده از حالت ارسال روی هاست این گذینه غیر فعال باشد.

ایران وب هاست یکی از شرکتهای پیشرو خدمات هاست ایران می باشد. شرکت ها و کسب و کار ها از طریق سرویس های ایمیل و سرویس های وب ایران وب هاست تجربه یک میزبانی بی دردسر را خواهند داشت.