بررسی بار روی سرور (server load) (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 23/07/98 | نویسنده:نفیسه دانشگرمقدم

یکی از کارهای مهم برای مدیریت سرور در شرکت های هاستینگ، مانیتورینگ بار روی سرور (Server load) است. نظارت بر بار روی سرور و  اطمینان از این که بار سرور خیلی بالا نرفته است این اطمینان را برای مدیران هاستینگ حاصل می کند که سخت افزار در وضعیت خوبی قرار دارد و از downtime (قطعی) جلوگیری می کند. ما در این مقاله به بررسی نحوه یافتن بار روی سرور می پردازیم و ضمن آشنایی با این مفهوم راه حل هایی را برای مدیریت آن در شرکت های هاستینگ ارائه می دهیم.

هنگامی که به سرور جدید خود وصل می شوید، می توانید بار سرور را با اجرای top چک کنید. Top یک اپلیکیشن است که اطلاعات سخت افزاری پایه ای مانند uptime، میزان مصرف CPU و حافظه و بار روی سرور را فراهم می کند. اجرای دستور top روی سرور اطلاعات مفیدی را در اختیار شما می گذارد. تصویر زیر یک مثال از اجرای این دستور روی سرور می باشد.

اجرای دستور top روی سرور

اجرای دستور top روی سرور

مطابق تصویر فوق در گوشه بالایی و سمت راست، شما “load average (میانگین بار)” را به همراه 3 عدد در کنارش مشاهده می کنید که در بازه های زمانی مختلف اندازه گیری می شوند. این بازه های زمانی به ترتیب یک، پنج و پانزده دقیقه می باشد. اعداد نمایش داده شده بیانگر تعداد پردازش های در حال اجرا به علاوه پردازش های در حال انتظار اجراست. از آن جایی که پردازنده تنها می تواند تعداد خاصی پردازش را به طور همزمان انجام دهد، این شاخص به گونه ای طراحی شده است تا وضعیت سرور را که شامل پردازش های در حال اجرا و درون صف را نشان دهد. بنابراین، پردازش های بیشتر (پردازش های در حال اجرا و صف بندی شده) به معنای بار بیشتر روی سرور است.

همچنین اگر بخواهید بدانید تعداد هسته های پردازنده شما روی سرور چه تعدادی است کافیست دستور nproc را وارد نمایید. تصویر زیر مثالی از اجرای این دستور روی سرور است.

اجرای دستور nproc روی سرور

اجرای دستور nproc روی سرور

The following two tabs change content below.

نفیسه دانشگرمقدم