بهترین ابزار برای کنترل ریموت سرور: RDP یا KVM؟ (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 22/06/99 | نویسنده:نفیسه دانشگرمقدم

در صورتی که از یک شرکت هاستینگ اقدام به خرید سرور اختصاصی می کنید، یکی از روش های مفید برای دسترسی به سرور اتصال از طریق ریموت است. روش های مختلفی برای اتصال از طریق ریموت وجود دارد. در ادامه دو روش اتصال از طریق RDP و KVM را با یکدیگر مقایسه می کنیم.

RDP چیست؟

RDP اجازه دسترسی به سرور را از طریق یک کامپیوتر و یک رابط گرافیکی روی آن فراهم می کند. با اجرای RDP یک پنجره در صفحه دسکتاپ شما ظاهر می شود. اطلاعات مربوط به اتصال به سرور را که از شرکت هاستینگ دریافت کرده اید، در قسمت مربوطه وارد کرده و به سرور اتصال ریموت بزنید. پس از اتصال می توانید به راحتی به سرور دسترسی داشته باشید و دستورات مورد نظر خود را اجرا کنید.

KVM چیست؟

KVM یک سوئیچ  است که اجازه کنترل چند کامپیوتر را از طریق یک کیبورد، موس و مانیتور فراهم می کند. در گذشته عبارت استفاده از سوئیچ معنای کاملا ملموسی داشت. یک سویچ فیزیکی وجود داشت که با فشردن دکمه شماره 1، کامپیوتر شماره 1، و با فشردن دکمه شماره 2، کامپیوتر شماره 2 و الی آخر تحت کنترل بود.

اما اکنون تکنولوژی KVM پیشرفت های قابل توجهی داشته است و امکان دسترسی از راه دور را از طریق اینترنت فراهم کرده است. نحوه سوئیچ کردن کمی تغییر کرده است اما از لحاظ تئوری همچنان پابرجاست. می توان گفت که در طول زمان KVM switch به KVM over IP یا IPKVM بدل شده است.

شما می توانید از سرور ویندوز و یا سرور لینوکسی که به صورت KVM مجازی سازی شده اند استفاده نمایید. به منظور سفارش این سرورهای مجازی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

چه تفاوتی بین RDP و KVM است؟

اگر چه در اصل رسالت RDP و KVM هر دو یکسان است اما تفاوت های مهمی بین این دو وجود دارد.

یک تفاوت مهم و کلیدی این است که با استفاده از KVM رایانه کاربر مستقیما با دستگاه در ارتباط است، در حالی که با استفاده از RDP با استفاده از نمایش گرافیکی کنترل دستگاه را در دست داریم. این تفاوت گرچه جزئی است اما می تواند تاثیرات بزرگتری داشته باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

به عنوان مثال، از آن جایی که شما در RDP فقط یک پنجره را مشاهده می کنید قاعدتا تأخیری بین دستورات ورودی شما و پاسخ سرور وجود دارد. این تأخیر در KVM وجود ندارد چرا که بدون هیچ واسطه ای از طریق PC به سرور متصل است.

برای مدیریت چندین سرور، KVM دارای یک مزیت است. تغییر بین سرورها با استفاده از قابلیت IPKVM کارآمدتر است. زیرا از لحاظ تئوری مثل فشار دادن یک دکمه در سوئیچ های قدیمی KVM است. در حالی که RDP برای تغییر از کنترل یک سرور به کنترل سرور دیگر مراحل بیشتری احتیاج دارد، بنابراین زمان بیشتری لازم است.

کنترل مستقیم در مقابل کنترل ریموت سرور

KVM امکان دسترسی بدون محدودیت را فراهم می کند، چرا که کامپیوتر سرور را کنترل می کند. به همین ترتیب، KVM بیشتر برای اشکالزدایی شبکه و مسائل مربوط به BIOS مفید است، چرا که می تواند به همه این عوامل دسترسی داشته باشد و آنها را کنترل کند. علاوه بر این امکان راه اندازی مجدد سخت افزار و نصب و حذف نرم افزار از طریق KVM میسر است.

انجام عملکردهایی که در بالا به آن اشاره شد با استفاده از RDP دشوار است چرا که برخلاف KVM این نوع اتصال مستقیم نیست و انجام چنین تغییراتی نیاز به شخص ثالث است. با این حال RDP بدون استفاده هم نیست. دسترسی ریموت از طریق RDP به راحتی قابل انجام است و بعد از نصب ویندوز بدون انجام تنظیم خاصی می توان از آن استفاده نمود و نیاز به هیچ گونه سخت افزار و یا نرم افزار اضافه ای نیست. بنابراین در مواقع ضروری می توان از RDP استفاده نمود. ممکن است مشکلی روی سرور پیش آمده باشد شما می توانید به راحتی از طریق لپ تاپ و برنامه RDP به راحتی به سرور متصل شده و رفع اشکال نمایید. حتی جالب است که بدانید می توانید از طریق برنامه های اندروید و حتی app store نیز به سرور ریموت شوید. تنها اطلاعات لازم برای این اتصال آدرس IP سرور و نام کاربری و رمز عبور خواهد بود.

توصیه ما این است که برای کارهای روزمره مثل بررسی بکاپ گیری و نظارت بر میزان استفاده شده از دیسک، تغییرات نام کاربری و رمز عبور امانت، از RDP استفاده شود و برای کارهای پیشرفته تری مانند اشکالزدایی و نصب های مختلف از KVM استفاده کرد.

بنابراین، به عنوان بخشی از استراتژی کنترل سرور به صورت ریموت، ترکیب استفاده از RDP و KVM بهترین راه حل پیشنهادی است.

شما می توانید از سرور ویندوز و یا سرور لینوکسی که به صورت KVM مجازی سازی شده اند استفاده نمایید. به منظور سفارش این سرورهای مجازی می توانید از این لینک استفاده نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

 

The following two tabs change content below.

نفیسه دانشگرمقدم