ماجرای درگیری ما با سرور sun ultra 5 (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 26/07/92 | نویسنده:هادی شهیدی

799px-SUN-Ultra5

ماجرای درگیری من و دوستان فنی ام با برنامه ها و سخت افزارهای محتلف یک داستان تمام نشدنی است .
اخیراً در دفتر شرکت با سخت افزاری درگیر هستیم که از خانواده کامپیوترهای Sun و با سیستم عامل Solaris میباشد.مشخصات این سرور مطابق لینک زیر است

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra_5/10

مشخصات فنی آن خنده دار اما زمانی برای خودش سروری بوده است . داستان از آنجا شروع شد که این سرور که متعلق به یک واحد فنی بزرگ است قبل از بهره برداری به دلیل اشکال فنی از شبکه خارج میشود ما با توجه به آشنایی که با سرورهای یونیکس و لینوکس داریم برای راه اندازی آن انتخاب شده ایم .

البته که کار ما تعمیر و راه اندازی نیست اما با توجه به حاد بودن مشکل آن واحد صنعتی و همچنین کنجکاوی خودمان و همچنین رابط کاری که با آنها داریم تصمیم گرفتیم که تلاشمان را برای راه اندازی دوباره سرور به کار ببریم.

خلاصه آنکه با توجه به مشغله های زیادی که داریم مجموعاً چند پنج شنبه و چند روز را صرفاً برای راه اندازی آن اختصاص دادیم . بعد از آنکه بصورت هیجان انگیزی موفق شدیم اطلاعات هارد را بک آپ بگیریم بالاخره بعد از صرف ساعت ها موفق شدیم بوت سرور از سی دی رام را انجام دهیم.

این سرور اولین بار توسط solaris 2.5.1 بوت و راه اندازی شده و ما هم برای برگشتن به وضعیت قبل از همین نسخه استفاده میکنیم .   امیدواریم بتوانیم با نصب این سیستم عامل و کپی برنامه هایی که بک آپ گرفتیم سرور رو دوباره راه اندازی کنیم.

راستی یکی از موضوعاتی که برای اتصال و مونت کردن این نسخه از لینوکس برامون خیلی مهم بود و بدون اون تقریباً بک آپ گیری از هارد قبلی غیر ممکن بود دستور مونت زیر بود.

sudo mount -r -t ufs -o ufstype=old,ro /media/E2D095EFD095C9E5/petro/backup.img  /home/asadi/ufs_mount

برای بک آپ گیری از برنامه ddrescue و dd_rhelp استفاده کردیم.