مخاطره وب سایت در سرویس های میزبانی اشتراکی (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 28/09/92 | نویسنده:هادی شهیدی

8962261926_d543bc1c3c2

بازار شرکتهای میزبانی امروزه تا حدودی اشباع شده است.
با وجود سیستم هایی مانند cPanel و WHM راه اندازی یک سرور میزبانی و ارائه این خدمات به مشتریان بسیار ساده شده است و همین موضوع منجر شده که شرکتها به سمت ارائه میزبانی با فضای نا محدود یا ترافیک و پهنای باند نا محدود پیش بروند.

حاشیه سود بالا شاید یکی از مهمترین دلایلی است که ما وب سایت های زیادی را میبنیم که ارائه خدمات میزبانی میکنند .

آنها میتوانند تعداد زیادی مشتری را روی سرور میزبانی قرار دهند در حالیکه سرور میزبانی خود را تغییر نمیدهند.

هزینه های پایین در بعضی از سرویس های میزبانی مانند بسیاری از خریدهای روزانه ما میتوانند گول زننده باشند.

همسایگان شما در سرویس های میزبانی اشتراکی

سرویس های میزبانی اشتراکی اغلب از یک آی پی برای همه کاربران استفاده میکنند . مشکل استفاده از یک آی پی برای همه دامنه هایی که روی سرور اشتراکی است زمانی بروز میکند که یکی از این همسایگان شما و مشتریانی که در کنار دامنه شما قرار گرفته است اقدام به ارسال اسپم یا قرار دادن برنامه های هک و مخرب بکند . این موضوع به اسم همه دامنه هایی که از یک آی پی روی این سرور استفاده میکنند نوشته میشود.

این موضوع نه تنها بر Ranking و رتبه شما تاثیر میگذارد بلکه ممکن است وب سایت شما توسط برنامه های آنتی ویروس یا فایروال ها به دلیل مشترک بودن آی پی تان تاثیر بگذارد و وب سایت شما برای خیلی ها از دسترس خارج شود.

سرویس نا محدود واقعاً نا محدود است ؟

آنچه که بنده با تجربه خود با آن مواجه شدم این است که شما میتوانید با پرداخت حدود 100 هزار تومان یک سرویس میزبانی نا محدود !!!! بر روی اینترنت پیدا کنید .
اما مفهوم “نامحدود” چیست ؟
آنچه که این وب سایت ها به شما نمیگویند عدم استفاده از منابع نا محدود سرور است . اگر یکباره یک مراجعه به وب سایت شما انجام گیرد و در آن لحظه وب سایت از منابع سرور بیش از حد استفاده کند به دلیل آنکه وب سایت شما برای سایر وب سایت ها ایجاد اشکال میکند خدمات دهنده میزبانی بدون اطلاع قبلی وب سایت شما را قطع میکند.

اگر شما شانس آورده باشید و با یک میزبان خوب طرف باشید به شما ایمیل میزنند و شما را از استفاده بیش از حد از منابع مطلع میکنند.

در حالیکه شما مشغول انجام امور روزمره هستید مشتریان شما تلاششان برای مشاهده محتویات وب سایت شما بیهوده است و فقط با صفحه قطع سرویس مواجه میشوند.

این موضوع به نظر ما و خیلی ها حرفه ای نیست . شاید شما وب سایتتان را در مجله یا سایت دیگری آگهی کرده باشید و شاید مشتری های شما از روی جستجو یا ایمیلهای شما در حال مشاهده وب سایت شما بودند.

در دنیای شبکه های مجازی و گستره ارتباطات وسیع انتشار یک مطلب و نام بردن از وب سایت شما میتواند هزاران و شاید میلیونها نفر را به وب سایت شما هدایت کند .
آیا وب سایت شما میتواند از همه منابع سرور میزبانی برای پاسخگویی استفاده کند ؟
این اتفاق میتواند برای یکی از همسایگان شما روی سرور میزبانی اتفاق بیفتد و استفاده از منابع سرور منجر به قطع سرویس وب سایت شما شود.

موضوع امنیت در سرویسهای اشتراکی

بروز نبودن برنامه های استفاده شده روی وب سایت ها و وجود BackDoor و حفره های امنیتی روی وب سایت ها چیزی نیست که امروز کسی بتواند آنرا انکار یا خود را مبری از چنین موضوعی بداند.

در سرویس های اشتراکی  حملات به یک وب سایت به دلیل مشکلات امنیتی آن به راحتی میتواند به سایر وب سایت هایی که روی این سرور میزبانی میشوند منتقل گردد.

متاسفانه این موضوع تنهای یک سناریو نا محتمل نیست و هر روزه وب سایت های زیادی به دلیل مشکل امنیتی روی یک وب سایت همسایه هک و از شبکه خارج میشوند.

اگر یک قسمت از سرور میزبانی اشتراکی مشکل امنیتی داشته باشد همه وب سایتهای روی آن در مخاطره و قابل هک شدند هستند.

راه حل

به هر حال برای همه کسانی که میخواهند وب سایت بروز تر فعال تر و مطمئن تری داشته باشند استفاده از سرویسهای سرور مجازی و سرور اختصاصی پیشنهاد مطمئن تر و بهتری محسوب میشود.

شاید سرورهای اختصاصی به دلیل هزینه های بالاتری که دارند گزینه قابل قبولی برای شرکتهای کوچک تر نباشند اما با استفاده از سرویسهای سرور مجازی یا VPS افراد میتوانند از میزبانی وب سایتشان در جای مطمئن  و با کیفیت بالاتر اطمینان داشته باشند.

سرور های مجازی یا VPS که مخفف Virtual Private Server است تکنولوژی تقسیم یک سرور به قسمت کوچکتر و اختصاص آن به یک مشتری است در حالیکه این بخش جدا شده از لحاظ منابع و استفاده از آن از سایر بخش ها منفک است. این بدان معناست که شما در یک سرور مجازی منابع اختصاصی خود را در اختیار دارید و سایر کاربران بر روی آن سرور نمیتوانند به حریم شما وارد و از منابع شما استفاده نمایند.بر روی سرویسهای مجازی شما آی پی اختصاصی خود را خواهید داشت بنا براین هرگونه اشکال بر روی سایر بخشها به نام شما نوشته نمیشود.

به هر حال در انتخاب این سرویسها نیز باید از شرکتهای خوش نام و با تجربه استفاده نمایند. آنها باید همان منابعی که تعریف میکنند را به شما اختصاص دهند و اصطلاحاً کم فروش نکنند.

به هر حال ما در ایران وب هاست با تجربه سالها ارائه سرویس های مجازی در کنار شما هستیم .