معرفی رکوردهای DNS (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 10/06/99 | نویسنده:نفیسه دانشگرمقدم

DNS چیست؟

DNS مخفف عبارت Domain Name System به معنای سیستم نامگذاری دامنه است. DNS را می توان دفترچه تلفنی برای اینترنت دانست. این دفترچه تلفن وظیفه تبدیل کردن آدرس های اینترنتی (یا همان URLها) را به آدرس IP دارد که این آدرس IP هم به سیستم کامپیوتری اشاره دارد که میزبانی سایت را بر عهده دارد. DNS دارای رکوردهای مختلفی است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

انواع رکوردهای DNS

رکورد A

این رکورد یک رکورد آدرس محسوب می شود و با استفاده از IPv4 به یک هاست اشاره می کند. رکورد A، رکورد اصلی برای دامنه محسوب می شود که مسئول هدایت درخواست مرورگر به آدرس IP مربوطه است. این رکورد را معمولا نباید به صورت دستی تغییر داد. این رکورد توسط سرور و به صورت خودکار با IP صحیحی ایجاد می شود.

رکورد AAAA

این رکورد از نظر عملکرد مشابه رکورد A است اما با این تفاوت که آدرس IP به جای IPv4 از IPv6 استفاده می کند.

CNAME

رکورد CNAME به یک رکورد با نام از پیش تعریف شده اشاره دارد. (این نام معمولا نام دامنه موردنظر است)

MX

رکورد MX مشخص کننده میل سرور است که همه ایمیل های دریافتی به سمت میل سرور هدایت شوند. به عنوان مثال، ایمیلی که به آدرس username@example.com ارسال می شود باید به میل سرور مربوط به example.com برسد. همچنین این احتمال وجود دارد که چندین میل سرور وجود داشته باشد که برای هریک اولویتی در نظر گرفته می شود. اما به طور کلی اکثر دامنه ها فقط به یک رکورد MX نیاز دارند.

رکورد NS

NS مخفف عبارت Name Server است و مشخص کننده نیم سرورهای ست شده بر روی دامنه است. این کورد معمولا برای تقسیم دامنه ها به زیردامنه مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از مهمترین رکوردهایی که موقع ثبت دامنه باید آن را ثبت نمود. از طریق این رکورد اتصال بین هاست و دامنه صورت می گیرد.

رکورد PTR

رکورد PTR و یا رکورد اشاره گر، که گاهی به آن رکورد رزرو شده DNS نیز می گویند. این رکورد برخلاف رکورد A، آدرس IP را به نام هاست نگاشت می کند. وجود رکورد A برای هر PTR ضروری است. از این رکورد معمولا برای بررسی این که آیا نام سرور به آدرس IP آغاز کننده اتصال مطابقت دارد،مورد استفاده قرار می گیرد.

رکورد TXT

رکورد متنی TXT اطلاعات مختلفی را در مرود دامنه نگه داری می کند. این اطلاعات معمولا شامل SPF، DK و DKIM است. رکوردهای TXT هر نوع اطلاعات قابل خواندن توسط انسان را می تواند نگهداری کند.

رکورد SOA

رکورد SOA یا رکورد وضعیت اعتبار شاما اطلاعاتی مورد نیاز برای تمامی زون های DNS است که شامل ایمیل، زمان بازسازی، زمان انقضا، هاست مبدأ و کمترین TTL است.

 

The following two tabs change content below.

نفیسه دانشگرمقدم