چرا هاست ایران (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 22/08/96 | نویسنده:هادی شهیدی

هاست داخل ایران

یکی از سوالاتی که ذهن افراد ٫ سازمانها و شرکتها را در خرید هاست مشغول میکند انتخاب هاست ایران یا هاست خارج از ایران است.
همیشه این سوال مطرح میشود که هاست ایران برای کار ما بهتر است یا هاست که خارج از ایران باشد.

میزبانی ایران یا خارج از ایران به هر حال تفاوت هایی دارد که در این مقاله به تعدادی از این تفاوت ها اشاره میکنیم.

مزیت هاست ایران یا سرور ایران
هاست ایران دارای این مزیت است که سرور آن در داخل ایران قرار دارد و به دلیل کم بودن بعد مسافت ارتباطی سرعت پینگ تایم پایین تری با وب سایت یا سرور هاست خواهید داشت. این مزیت باعث میشود از درون ایران و کاربران وب سایت یا وب هاست شما بتوانند ارتباط سریعتری از این جنبه با وب سایت شما برقرار کنند.
بدیهی است کاربری که در جای دیگری از دنیا قرار دارد مسافت طولانی تری با هاست ایران خواهد داشت و سرعت وب سایت از بیرون از ایران به مراتب کندتر خواهد بود.

اما هاست ایران دارای چند محدودیت است که میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
معایب هاست ایران
– هاست ایران به هر حال بر بستر اینترنت ایران سوار است و سرورهاست ایران داخل ایران قرار دارد و محدودیت های سرعتی داخل ایران و کیفیت اینترنت ایران هرچه باشد بر آن تاثیر گذار خواهد بود. شاید برای کسی پوشیده نباشد که به هر حال با وجود بهبود سرعت و کیفیت سرعت اینترنت در ایران هنوز هم با استانداردهای جهانی فاصله داریم و زیرساخت اینترنت در ایران اشکالات آشکار و نهانی دارد که به هر حال بر هاست ایران و میزبانی ایران تاثیر گذار خواهد بود.

  • در ایران هنوز هم ترافیک اینترنت گران است و برای وب سایت هایی با بازدید و کاربران زیادی دارند یا نیاز به ترافیک بالایی دارند سرور هاست ایران گران تمام میشود . شاید کسی بتواند این هزینه ها را پرداخت کند و مشکلی از این بابت نداشته باشد اما این مزیت که سرور های بیرون از ایران از لحاظ تامین ترافیک ارزان تر هستند را نمیتوان فراموش کرد.
  • در ایران ٫ هاست یا میزبانی از طریق آی پی های داخل ایران تامین میشود و متاسفانه به دلایل محدودیت های ریز و درشتی که برای آی پی های ایران توسط شرکتهای خارجی وجود دارد دسترسی به نرم افزارهای بروز و دارای لایسنس معتبر که لازمه یک سرور هاست یا میزبانی محسوب میگردد به راحتی محیا نیست.
  • در ایران دسترسی به آی پی های آزاد به راحتی محیا نیست و شما به عنوان مالک سرور هاست در تعداد این آی پی ها محدودیت خواهید داشت. این محدودیت ها از طرف سرویس دهنده های اینترنت در ایران به شرکت های میزبانی هاست در ایران اعمال میشود که در نهایت به کاربر نهایی منتقل میشود.
    به هر حال با وجود محدودیتی که امروز در دنیا برای داشتن آی پی اختصاصی وجود دارد در داخل کشور این محدودیت ها صدچندان است.
  • سرور هاست یا سرور میزبانی شما در یکی از دیتاسنتر های ایران نگهداری میشود . متاسفانه با وجود بهبودی که در ارایه خدمات سخت افزاری در این مراکز صورت گرفته است اما هنوز کیفیت پشتیبانی انسانی و سخت افزاری به استاندارد های جهانی نزدیک نشده است.
    در دیتاسنتر های داخل ایران به اندازی کافی سخت افزارهای متنوع و کارشناسان حرفه ای برای جایگذینی قطعات معیوب سرور ها وجود ندارد و گاهی یک عملیات ساده سخت افزاری در سرور ایران چند برابر کار مشابه در دیتاسنتر های خارجی صورت میگیرد.
  • همه شرکتهای تامین کننده اینترنت در ایران خدمات اینترنت و پهنای باند خود را از زیرساخت کشور دریافت میکنند و در واقع میتوان گفت از بابت ورودی اینترنت در ایران ما فقط یک تامین کننده اینترنت داریم. در بسیاری از کشور ها دیتاسنتر ها برای تامین اینترنت سرورهای هاست و سرورهای میزبانی دسترسی به شبکه های متعدد دارند که میتوانند در موارد ضروری و در صورت نیاز به تامین پهنای باند بیشتر از خطوط دیگر ارتباط داشته باشند.همه مواردی که ذکر شد واقعیت یک سرور هاست ایران است اما دلایل منفی ذکر شده را نمیتوان دلیلی برای نداشتن یک سرور ایران یا هاست در داخل ایران به حساب آورد.

    اکنون در ایران وب هاست ده ها سرور در مراکز دیتای معتبر کشور میزبانی میگردد .
    سازمانی دولتی یا افرادی که صرفا مخاطبین داخل ایران دارند از این سرورها و هاست ایران بهره میبرند.