چند توصیه برای موفقیت در ایجاد یک کسب و کار جدید (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 04/09/96 | نویسنده:هادی شهیدی

چند توصیه برای موفقیت در ایجاد یک کسب و کار جدید

سالانه ۵۰۰۰۰۰ کسب و کار جدید در هر کشور اروپایی شکل میگیرد و ۳ کسب و کار از هر ۴ کسب و کار فقط یک نفر شاغل به کار دارد و متاسفانه ۹۰درصد این کسب و کارها با شکست روبرو میشوند. این شکست ها این سوال را به ذهن می آورد که چگونه میتوان در بین ۱۰ درصد کسب و کارهای جدیدی قرار گیریم که موفق باشیم.
در ادامه این مطلب به چند توصیه و یادآوری جهت ایجاد کسب و کار جدید میپردازیم.

اولین مشکل در کسب و کارهایی که شکل میگیرند این است که این کسب و کارهای نو محصول یا خدماتی را تولید میکنند که کسی به آنها نیازی ندارد.


جستجو و تحقیق در کسب و کاری که شروع میکنیم
اولین مشکل در کسب و کارهایی که شکل میگیرند این است که این کسب و کارهای نو محصول یا خدماتی را تولید میکنند که کسی به آنها نیازی ندارد. بنابراین باید در کسب و کاری که میخواهیم ایجاد کنیم به خوبی جستجو و تحقیق کنیم و مشتریان بلقوه خود را بشناسیم. با مشتریان بلقوه صحبت کنیم و مطمین شویم که محصول یا خدماتی که تولید میکنیم نیاز واقعی آنها را در آن حوزه پوشش میدهد.

ایجاد محصول  و برنامه ریزی
محصول یا خدمات خود را بصورت نمونه ایجاد کنیم و آن را در اختیار مشتری اولیه خود قرار دهیم . بر اساس فیدبک آنها آن محصول یا خدمات را تغییر دهیم و مطمین شویم تا زمانی که این سرویس نیاز مشتری را پوشش میدهد آن را تغییر داده ایم و به آنها نزدیک کرده ایم.

شرکا و تامین کنندگان خود را بشناسیم
افراد و شرکتهایی که میخواهیم از آنها کالا یا خدمات بخریم تا محصول خود را ایجاد کنیم را به خوبی بشناسیم و با افراد و وب سایت هایی که میتوانند به عنوان شریک تجاری کالا یا خدمات ما را بفروشند مرتبط شویم.

راه اندازی حقوقی کسب و کار
کسب و کار ما نمیتواند بدون در نظر گرفتن مسایل حقوقی ادامه داشته باشد و باید در این مرحله با استفاده از مشاوران حقوقی حوزه شرکتها اقدام به ثبت شرکت یا برند خود نماییم . در صورتی که از این مرحله بدون در نظر گرفتن آن عبور کنیم در مراحل بعد مانند گرفتن درگاه های بانک – ثبت علامت تجاری – ثبت نام شرکت خود – قراردادهای اداری و حکومتی با مشکل مواجه خواهیم شد.

ارتباط با اداره مالیات و ادارات دولتی که با کسب و کار ما مرتبط میشوند
شاید بتوانیم مدتی بدون ارتباط با ادارات مالیاتی یا تامین اجتماعی یا ارگان هایی که به کسب و کار جدید ما مربوط میشوند ارتباطی نداشته باشیم. اما دیر یا زود خواسته و ناخواسته به آنها نیاز پیدا میکنیم و لازم است قبل از هر اقدامی نسبت به مسایل مالیات بر درآمد – مالیات بر ارزش افزوده و … آگاهی داشته باشیم و در صورت نیاز در آنها عضویت داشته باشیم.

راه اندازی حساب بانکی
زمانی که شرکت خود را تاسیس میکنید یا بصورت شخص حقیقی اقدام به راه اندازی کسب و کار جدید خود میکنید حتماْ نیاز به یک حساب بانکی مجزا از حساب هایی که تاکنون داشته اید خواهید داشت. این امر به تفکیک حساب و کتاب شما در این کسب و کار از کارها و مسایل روزمره شما کمک خواهد کرد. هیچگاه از انظباط مالی عبور نکنید و برای شروع حساب یا حساب های مجزایی داشته باشید.

تامین سرمایه
کسب و کار جدید شما نیاز به سرمایه خواهد داشت . برای تامین مکان – خرید تجهیزات جدید یا وسایلی که نیاز دارید باید سرمایه آن را تامین کنید. در هر کسب و کاری بانکها یا افرادی هستند که مقداری از این سرمایه مالی را تامین میکنند. ارگان ها و نهاد های دولتی همیشه برای کسب و کارهای تازه میتوانند وام یا بودجه ای در اختیار شما قرار دهند که لازم است آنها را شناسایی کنید.

انتخاب مکان فعالیت
شما باید برای کسب و کار جدیدی که میخواهید راه اندازی کنید فضایی در اختیار داشته باشید. جالب است بدانید حتی میتوانید یک اتاق در خانه خود را برای کسب و کار در اختیار داشته باشید اما بهتر است با در نظر گرفتن هزینه اجاره دفتر کار و محلی را برای کسب و کار جدید خود در اختیار بگیرید.

تهیه ملزومات
کسب و کار جدید شما نیاز به ملزومات اداری مانند میز و صندولی و لوازم التحریر خواهد داشت. شما بر اساس نوع کسب و کار خود نیاز به تامین یک یا چند دستگاه کامپیوتر – پرینتر و نرم افزارهای مختلف خواهید داشت که باید آنها را لیست و تامین نمایید.

استخدام نیروی انسانی
احتمالاْ نیاز به استخدام یا قرارداد کاری برای مدت محدود یا مدت طولانی تر و یا مشاورانی خواهید داشت تا در امر تولید و اجرای پروژه با شما همکاری کنند . این موضوع را با در نظر گرفتن هزینه های مربوطه در این بخش از شروع کسب و کار دنبال کنید. وب سایت های متعددی برای جستجوی نیروی کار یا ارسال اطلاعیه استخدام وجود دارد از آنها بهره ببرید.

انتخاب نام تجاری
نام و برند تجاری خود را انتخاب کنید و اگر تاکنون با آن فکر نکرده اید بصورت جدی تر بدنبال یک نام مناسب برای کسب و کار خود باشید و دامنه آن را ثبت کنید.
در ایران وب هاست ثبت دامنه به نام خود کسب و کار یا مالک آن انجام میشود.
صدها برند نام آشنا و شرکتهای بزرگ و کوچک دامین مربوط به کسب و کار خود را در ایران وب هاست ثبت کرده اند.
خرید دامنه یکی از مهمترین ارکان شروع تجاری سازی خواهد بود. چرا که به این صورت شما در دید افراد بیرون قرار خواهید گرفت. در این مرحله لوگو و تم رنگ برند و مجموعه خود را که از طریق آن میخواهید بر ذهن و خاطر مشتریان خود ثبت شوید را انتخاب کنید و طراحی لوگو و برند خود را کامل کنید.

طراحی وب سایت
بعد از ثبت و خرید دامنه میتوانید اقدام به خرید هاست نمایید.با استفاده از هاست و دامین است که میتوانید با طراح خود در رابطه با طراحی و اجرای وب سایت صحبت کنید.بهتر است قانون مجزا بودن شرکت هاست و دامنه از شرکت طراحی را رعایت کنید. بهتر است در این کار تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید.طراحی را بر اساس تم رنگی – لوگو – لیست کالا و خدمات و سایر مسایلی که میخواهید رعایت کنید به طراح خود منتقل نمایید تا بتواند بر اساس نیاز شما کسب و کار شما را در وب سایت معرفی کند.

تبلیغات و معرفی
باید هدف و مشتریان خود را شناسایی کنید و استراتژي تبلیغاتی خود را مشخص کنید. باید بدانید که برای جذب مشتری خود از چه روش هایی باید برای تبلیغات و معرفی کسب و کار جدید خود استفاده کنید. ممکن است در کسب و کار جدید شما استفاده از تبلیغات کاغذی – جستجو در موتورهای جستجو – تبلیغات کلیکی – تبلیغات بنری یا هر روشی دیگر مناسب باشد آن را شناسایی کنید و برای استفاده از آنها آماده شوید.