15 روش برای افزایش سرعت سایت های وردپرس (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 28/11/98 | نویسنده:نفیسه دانشگرمقدم

وردپرس یک از پرکاربردترین ابزارهایی که امروزه برای طراحی سایت از آن استفاده می شود و طرفداران زیادی دارد. با این وجود کند بودن آن (در صورت رعایت نکردن برخی از تکنیک های فنی) می تواند به عنوان یکی از نقاط صعف تلقی گردد. عدم توجه به این موضوع حتی در صورت داشتن بهترین هاست و سرور می تواند باعث شود بازدیدکنندگان و مشتریان خود را از دست دهید. در این مقاله قصد داریم شما را با راههای افزایش سرعت سایت وردپرس آشنا کنیم. اما قبل از آن به این سوال پاسخ می دهیم که چرا افزایش سرعت سایت مهم است؟

چرا افزایش سرعت سایت وردپرس مهم است؟

هنگامی که شخصی برای اولین بار وارد سایت شما می شود بسیار مهمخ است که در کمتر از چند ثانیه توجه او را به سایت خود جلب کنید. و سرعت سایت یکی از فاکتورهای بسیار مهم است که امروزه به آن توجه زیادی می شود. اگر بارگذاری کامل سایت شما بیش از حد طول بکشد در اغلب اوقات کاربران از مشاهده سایت و انتظار صرف نظر می کنند. به دلیل اهمیت این موضوع گوگل سرعت سایت را در الگوریتم رتبه بندی خود به عنوان یک فاکتور در نظر گرفته است. این بدین معنی است که سرعت سایت شما روی SEO تاثیرگذار است. بنابراین سایت شما در صورتی که کند است نه تنها باعث بی حوصلگی کاربر می شود بلکه کاهش رتبه سایت شما را نیز در موتورهای جستجو به دنبال دارد. در ادامه به بررسی روش های افزایش سرعت سایت می پردازیم.

چگونه سرعت سایت وردپرسی خود را افزایش دهیم؟

1. انتخاب هاستینگ مناسب

مهم ترین فاکتور داشتن منابع کافی به خصوص در صورت استفاده از هاست اشتراکی است. در اولین گام برای داشتن سایتی در دسترس و پر سرعت انتخاب بهترین هاست است. توجه داشته باشید که لزوما ارزان ترین هاست بهترین هاست نیست. بلکه انتخاب یک هاست قوی و مطمئن از اهمیت برخوردار است. همچنین می توانید برای سایت وردپرس از هاست وردپرس استفاده کنید که برخی از شرکت های هاستینگ از جمله شرکت ایران وب هاست این سرویس را برای کاربران ارائه می دهد. شما می توانید مشخصات هاست وردپرس ارائه شده توسط ایران وب هاست را از طریق لینک مشاهده نمایید.

2. استفاده از یک قالب قابل اطمینان

سعی کنید از قالب های سبک و پر سرعت وردپرس برای سایت خود استفاده کنید. بعضی از قالب ها وجود دارد که امکانات زیادی دارند و از آن ها استفاه هم نمی شود و فقط باعث سنگین شدن قالب و در نهایت کاهش سرعت سایت می شوند.

3. استفاده از افزونه های کش کننده (caching) کارآمد

افزونه های کاربردی بسیاری برای وردپرس طراحی و ارائه شده اند که از مهم ترین رده این افزونه ها می توان به افزونه ها رده caching اشاره کرد. این افزونه ها به طور چشمگیری باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحه می شوند و به صورت رایگان از طریق WordPress.org برای دانلود در دسترس است. به عنوان یکی از محبوب ترین افزونه های کش کننده می توان به افزونه W3 Total Cache اشاره کرد.

4. استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN)

بسیاری از سایت های بزرگ، به خصوص سایت های کسب و کار آنلاین از شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده می کنند. وظیفه CDN قراردادن کلیه فایل های استاتیک در سایت شماست و این اجازه را به کاربر می دهدکه فایل های مورد نظر خود را از نزدیک ترین سرور به خود دانلود کنند. یکی از افزونه هایی که در این راستا معرفی شده است Free-CDN می باشد.

5. بهینه سازی تصاویر (به صورت اتوماتیک)

با توجه به جمله معروف “یک تصویر بهتر از هزاران کلمه است”، از تصاویر استفاده زیادی در سایت ها می شود. از طرفی استفاده از تصاویر با کیفیت جذابیت خاصی دارد و از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرف دیگر استفاده از تصاویر زیاد و با کیفیت حجم صفحات را زیاد می کند و سرعت بارگذاری سایت را کاهش می دهد. خوشبختانه برای حل این مشکل راه حل استفاده از افزونه WP-Smushlt است. این افزونه مراحل فشرده سازی را به صورت خودکار برای تمام تصاویر انجام می دهد.

6. بهینه سازی صفحه اصلی برای بارگذاری سریع

صفحه اصلی سایت شما اولین صفحه ای هست که کاربر مشاهده می کند. سرعت لود این صفحه از اهمیت شایانی برخوردار است. به منظور بهینه سازی این صفحه باید تا حد ممکن سبک باشد. کارهایی که در این راستا می توانید انجام دهید عبارت است از: نمایش گزیده پست ها به جای قرار دادن کامل پست ها، کاهش تعداد پست ها در صفحه اصلی، حذف ابزارک های به اشتراک گذاری ار صفحه اصلی، استفاده از تصاویر فشرده و غیره.

7. بهینه سازی دیتابیس وردپرس

برای بهینه کردن دیتابیس های استفاده شده در وردپرس به سادگی می توانید از افزونه WP-Optimize استفاده کنید. با استفاده از این افزونه به راحتی می توانید دیتابیس های خود را بهینه کنید تا سربار جداول موجود را کاهش دهید. افزونه دیگری که می توانید بدین منظور استفاده کنید WP-DB Manager است.

8. غیرفعال کردن hotlonking

وجود hotlinking در سایت شما باعث استفاده زیاد از پهنای باند می شود. hotlinking زمانی اتفاق می افتد که سایت های دیگر به تصاویر روی سایت شما لینک مستقیم می زنند و این باعث می شودکه بارگذاری روی سرور به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. به منظور غیرفعال کردن hotlinking باید در فایل htaccess. کد زیر را قرار دهید.

9. افزودن هدر انقضا به قسمت های ایستا

هدر انقضا روشی است که در آن با تخصیص زمان به قسمت های ثابت سایت این قابلیت را فراهم می کند که کاربر به ازای هر بار مشاهده سایت کل محتوا را از طریق مرورگر دریافت کند (چرا که این محتوا ثابت است و تغییری نداشته است، بنابراین نیازی به درایفت آن توسط مرورگر نیست). استفاده از این قابلیت سبب می شود به طور قابل توجهی در سرعت بارگذاری صفحات تاثیرگذار باشد.

برای استفاده از قابلیت کد زیر را به فایل htaccess. خود اضافه کنید.

10. استفاده از تصاویر Gravatar

استفاده از تصاویر Gravatar به دلیل زیباشناختی و غیره نیست، بلکه به این دلیل استفاده می شود که از نمایش تصاویر پیش فرض جلوگیری به عمل آید. تصویری که استفاده می کنید هنگام دادن نظر در سایت های دیگر هم نمایش داده می شود.

11. افزودن LazyLoad به تصاویر

LazyLoad فرایندی است که در طی آن تنها تصاویری به کاربر نمایش داده می شود که در مرورگر متناسب با اندازه صفحه نمایش قابل مشاهده است، با پیمایش بیشتر صفحه سایر تصاویر نیز لود می شوند. این فرایند نه تنها باعث افزایش سرعت می شود بلکه پهنای باند کمتری را نیز درگیر می کند. برای استفاده از این قابلیت می توانید از افزونه jQuery Image Lazy Load استفاده کنید.

12. کنترل نسخه های ذخیره شده از یک پست منتشر شده

ممکن است نوشتن و ویرایش یک پست برای شما زمانبر باشد و در طی هر ویرایش پیش نویس آن را ذخیره کنید (وردپرس به صورت خودکار این پیش نویس ها را ذخیره می کند). بنابراین ممکن است برای یک پست چندین پیش نویس از آن موجود باشد که بعد از انتشار مطلب دیگر نیازی به این پیش نویس ها نیست. بنابراین می توانید این پیش نویس ها را پاک کنید. برای این کار می توانید از افزونه Revision Control استفاده کنید و در قسمت تنظیمات عدد دلخواه خود را برای ذخیره تعداد پیش نویس ها وارد کنید. به عنوان مثال می توانید 2 یا 3 را ست کنید تا در صورت وقوع اشتباه به عقب برگردید.

13. خاموش کردن pingbackها و trackbackها

به صورت پیش فرض، وردپرس با وبلاگ های دیگری که از pingback و traceback استفاده می کنند، ارتباط برقرار می کند. وقتی که سایر بلاگ ها در زمان به روز رسانی مطالب شما را منشن می کنند، یک پیغام نیز برای شما ارسال می شود. شما می توانید این آپشن را غیرفعال کنید.

14. در صورت لزوم PHP را جایگزین HTML کنید.

ممکن است استفاده از PHP به جای HTML برای شما کمی پیچیده باشد. اما انجام این کار باعث می شود تاثیر بسزایی روی سرعت بارگذاری سایت شما داشته باشد.

15. استفاده از CloudFlare

استفاده از CloudFlare نیز تاثیر بسزایی روی سرعت دارد و تقریبا مشابه با استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN) است که در بالا به آن اشاره شد.

 

 

The following two tabs change content below.

نفیسه دانشگرمقدم