7 نکته برای کاهش اندازه دیتابیس وردپرس (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 30/10/99 | نویسنده:نفیسه دانشگرمقدم

داشتن یک سایت حرفه ای و پرسرعت به عوامل گوناگونی وابسته است. از جمله این عوامل می توان به انتخاب بهترین شرکت هاستینگ و خرید هاست مطمئن اشاره کرد. اما علاوه بر این موارد نحوه طراحی سایت و نگهداری آن نیز امری مهم است. یکی از مواردی که تأثیر قابل توجهی در سرعت دارد کاهش اندازه دیتابیس است. در این مقاله شما را با 7 نکته کلیدی به منظور کاهش اندازه دیتابیس در هاست وردپرسی آشنا می کنیم.

کاهش اندازه دیتابیس چه تأثیری در سرعت سایت دارد؟

کاهش اندازه دیتابیس هاست وردپرس به طور قابل توجهی زمان بارگذاری سایت شما را کاهش می دهد و در نتیجه باعث افزایش سرعت می شود. این افزایش سرعت نقش قابل توجهی نیز در افزایش رتبه سایت شما در موتورهای جستجو دارد. در نتیجه کاربران بیشتری به سمت سایت شما هدایت می شوند.

در مقابل هرچه دیتابیس وردپرس شما بزرگتر باشد، سرعت بارگذاری صفحات سایت شما نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین بهینه سازی دیتابیس وردپرس از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه به روش های کاهش اندازه دیتابیس وردپرس در هاست وردپرس می پردازیم.

1. پلاگین هایی که استفاده نمی کنید را پاک کنید.

برای سهولت طراحی وب سایت و کدنویسی کمتر پلاگین های وردپرس بسیاری وجود دارد. اما باید در نظر داشت که استفاده بیش از حد پلاگین ها روی سرعت شما تاثیرگذار است. دیتابیس وردپرس همیشه از استفاده افراطی از پلاگین های وردپرس رنج می برد. تمامی پلاگین ها حتی در صورت غیرفعال بودن کد بیشتری را برای بارگذاری وردپرس تحمیل می کنند.

2. کامنت های اسپم و کدهای ناخواسته را پاک کنید.

نظرات و پست هایی که در بخش هرزنامه و سطل زباله شما وجود را پاک کنید. همچنین هرگونه ویرایش پستی که به صورت پیش نویس باقی مانده و پست های جدید به جای آن منتشر شده است، حذف کنید. برای این منظور میتوانید از پلاگین wp-optimize استفاده کنید.

3. از Queryهای MySQL استفاده کنید.

افزونه Akismet به دلیل جداولی که در دیتابیس ایجاد می کند اندازه دیتابیس را افزایش می دهد. برای کاهش این مورد می توانید افزونه WP db manager را نصب کنید و دو Query زیر را اجرا کنید.

قبل از اجرای دستور فوق به یاد داشته باشید که نام جداول خود را چک کنید. همچنین می توانید از دستور SQL زیر نیز برای کاهش اندازه دیتابیس استفاده کنید.

4. تصاویر را فشرده کنید.

فشرده سازی تصاویر می تواند مقدار داده های موجود در دیتابیس شما را تا حد زیادی کاهش دهد. برای اندازه منابع متنی مانند javascript، CSS و HTML می توانید از فشرده سازی gzip استفاده کنید.

همچنین می توانید از پلاگین WP Smush استفاده کنید. این پلاگین تصاویر را تا حد قابل قبولی فشرده می کند.

5. Autosave را غیرفعال کنید.

وردپرس به صورت اتوماتیک در هر دو دقیقه تغییراتی را که در یک پست می دهید ذخیره می کند. در واقع وردپرس این تغییرات را یک بازنگری در نظر می گیرد. تمام این بازنگری های یک پست به عنوان ورودی های جداگانه پایگاه داده ذخیره می شود که پایگاه داده را به شدت بزرگ می کند.

اگر در حال نوشتن پست های طولانی هستید، خاموش کردن ویژگی ذخیره خودکار (Auto Save) یک راه حل مناسب برای این مورد است. برای این کار کافیست در فایل functions.php کد زیر را اضافه کنید.

6. دیتابیس وردپرس را بهینه کنید.

دیتابیس مکانی است که همه اطلاعات در آن ذخیره می شود: نظرات،تنظیمات،صفحات، پست ها، پلاگین ها و کدها. تصور کنید دیتابیسی که تمامی این اطلاعات را ذخیره می کند چه اندازه بزرگی دارد و در نتیجه هر بار که هر صفحه ای بارگذاری می شود، یافتن و نمایش اطلاعات مدت زمان بیشتری طول می کشد.

به همین دلیل بهینه سازی دیتابیس مهم و ضروری است. برای این منظور می توانید از پلاگین WP-DB manager در هاست وردپرسی خود استفاده کنید.

7. از پلاگین های cache استفاده کنید.

پلاگین های کش مانند W3 Total Cache یک نسخه ایستا از صفحات شما برای اولین بازدید ایجاد می کند. با استفاده از این پلاگین صفحات در سرور ذخیره می شوند، بنابراین وقتی که کاربری صفحه ای را در دفعات بعدی بازدید می کند، این صفحه از روی کش خوانده می شود و دیتابیس فراخوانی می شود.

 

The following two tabs change content below.

نفیسه دانشگرمقدم