افزایش رتبه Yslowدر GTmetrix (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 23/04/99 | نویسنده:نفیسه دانشگرمقدم

یکی از پارامترهای مهم در رتبه سئو داشتن امتیاز خوب در موتورهای جستجو است. شما می توانید بهینگی سایت خود را به روش های مختلفی بسنجید. یکی از روش های آنلاین استفاده از GTmetrix است. سایت GTmetrix سایت شما را آنالیز و گزارش مفیدی را در اختیارتان می گذارد.

این سایت دارای قسمت های مختلفی است. یکی از قسمت های مهم بخش رتبه دهی سایت از نظر موتورهای جستجوی گوگل و یاهو است. در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه افزایش رتبه Yslow (یا همان موتور جستجوی یاهو) در GTmetrix آشنا کنیم.

در قسمت YSlow Score به فاکتورهایی که Yahoo برایش در سرعت سایت مهم است اشاره می‌کند. در اینجا سایت GTmetrix براساس فاکتورهای این موتور جستجو به وبسایت شما یک رتبه و یا یک امتیاز می‌دهد. میانگین کلی YSlow سایت‌ها 68 درصد است.

گرچه انتخاب بهترین هاست از بهترین شرکت هاستینگ از اهمیت بالایی برخوردار است اما توجه به این نکات و به کارگیری آن ها نیز بسیار مهم است. در این مقاله شما را با 6 آیتم مهم افزایش رتبه در موتور جستجوی یاهو آشنا می کنیم. این آیتم ها عبارتند از:

  1. استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN)
  2. اجتناب از src و href خالی
  3. افزودن هدرهای منقضی شده
  4. محتوای فشرده شده
  5. استفاده از تگ آخرین ویرایش
  6. بهینگی Ajax

در ادامه به بررسی موارد فوق می پردازیم. باید توجه داشت که هدف اصلی بهینه سازی در سمت سرور کاهش بار روی سرور است. یکی از روش های کاهش بار سرور کم کردن تعداد درخواست های HTTP در ثانیه است که به سمت سرور ارسال می شود. مواردی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم با کاهش بار روی سرور سرعت لود شدن سایت را بالا می برد. در عین حال با روی سرور کمتر است و سرور می تواند به طور همزمان از کاربران بیشتری پشتیبانی کند.

1. شبکه تحویل محتوا (CDN)

برای سایت هایی که محتوای پویایی دارند، مثلا سایت هایی که گرافیک زیادی در آن ها به کار رفته یا دارای ویدئو و یا بازی های آنلاین هستند، استفاده از CDN بسیار کمک کننده است. کاربران به جای اتصال به سرور به نزدیک ترین سرور متصل شده و اطلاعات را از آن دریافت می کنند. این توزیع بار سبب می شود که بار روی سرور اصلی به طور چشمگیری کاهش پیدا کند.

2. اجتناب از src و href خالی

عدم استفاده از src و href سبب می شود که تعداد درخواست های زیادی به سمت سرور ارسال شود. پس از اهمیت استفاده از این تگ ها غافل نشوید! حتما برای تصاویر خود و یا ارجاع به هر لینک یا فایلی از src و href به تناسب استفاده کنید و آن ها را خالی رها نکنید.

3. استفاده از هدرهای منقضی شده

به روز رسانی محتوای سایت شما ممکن است همیشگی نباشد و در بازه های مشخصی تغییرات صورت بگیرد. و یا این که ممکن است برخی صفحات مدت ها تغییر نداشته باشد. در چنین حالتی بهتر است که محتوای کش مرورگر فعال باشد. اکثر سرورها این قابلیت را فعال می کنند اما در صورتی که شرکت هاستینگ شما این قابلیت را بر روی سرور فعال نکرده بود می توانید از تنظیمات آپاچی را تغییر دهید. برای این کار به فایل htaccess. کدهای زیر را اضافه کنید.

دقت کنید تاریخی که در این فایل وارد می کنید باید متناسب با تغییر محتوای سایت شما باشد.در صورتی که محتوای شما تغییراتی ندارد پیشنهاد نی شود زمان را برای یک سال تنظیم کنید. در صورتی که برخی صفحات شما در بازه های زمانی کوتاهی به روز می شوند بهتر است که فایل htacceess مربوط به این دایرکتوری ها را با زمان منقضی شدن کوتاهتری کانفیگ کنید.

4. محتوای فشرده شده

اکثر مرورگرها از قابلیت محتوای فشرده شده پشتیبانی می کنند. آپاچی، PHP و بسیاری دیگر از ابزارها قابلیت فشرده سازی محتوا را دارند. روند به این صورت است که به جای ارسال یک فایل HTML سیستم یک نسخف فشرده شده را ارسال می کند که مرورگر شما این فایل را از حالت فشرده خارج می کند. این کار باعث صرفه جویی قابل توجهی در پهنای باند شده و نیز سرعت لود صفحات شما را بالا می برد.

برای فعال کردن فشرده سازی محتوا باید یکسری تغییرات را در سطح سرور لحاظ کنید. به دلیل امنیت هاست شما ممکن است نتوانید کدهای زیر را در فایل htaccess. خود قرار دهید که در این صورت می توانید با شرکت هاستینگ خود ارتباط برقرار کنید. در صورتی که این امکان بای شما فراهم بود کدهای زیر را در فایل htaaccess. خود وارد کنید.

و یا کد زیر را استفاده کنید:

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که برای فشرده سازی تصاویر از این روش استفاده نکنید. تصاویر خود را از طریق فشرده سازی فایل باید کم حجم کنید. در صورتی که هاست وردپرس دارید می توانید از پلاگین های وردپرس برای این کار استفاده کنید.

استفاده از فشرده سازی سبب می شود سرور بتواند به درخواست های بیشتری پاسخ دهد. چرا که درخواست HTTP برای یک فایل بزرگ زمان زیادی را برای پاسخ به این درخواست از سرور می گیرد و روی لود صفحه شما تاثیر بدی می گذارد.

برای مشاهده این که سرور مورد استفاده هاست شما محتوای فشرده شده را پشتیبانی می کند یا نه می توانید به صورت آنلاین از طریق این لینک اقدام کنید.

5. استفاده از تگ آخرین ویرایش

تگ (ETags) به این منظور استفاده می شود که به مرورگرها کمک تا اگر محتوایی تغییر کرده آن را شناسایی کنند. این مکانیسم از انعطاف پذیری و دقت بالاتر نسبت به بخش “آخرین ویرایش انجام شده” دارد. این آیتم در بخش صفات فایل (attribute) قرار می گیرد و مرورگر با توجه به آن محتوای تغییر یافته را شناسایی و با ارسال درخواست HTTP آن را به روز می کند.

با این حال این گزینه برای سایت های شلوغی که مدام به روزرسانی می شوند چندان کاربردی نیست. به منظور تغییرات موردنظر خود باید در فایل htaccess به دنبال کد زیر بگردید.

کد بالا این قابلیت را غیرفعال می کند.

6. بهینه سازی AJAX

AJAX یک تکنولوژی ترکیبی جاوا اسکریپت و XML است. با استفاده این تکنولوژی کل صفحه بارگذاری نمی شود، بلکه بخشی از اطلاعات صفحه لود شده و به کاربر این اجازه را می دهد که بدون بارگذاری کل صفحه بتواند داده هایی را به سرور ارسال کند و اطلاعات لازم را دریافت کند و در مرورگر ببیند.

مبحث AJAX و استفاده از آن طولانی تر از این مقاله است. علاقمندان می توانند در صورت نیاز به استفاده از برنامه نویس سایت خود بخواهند این امکان را برای آن ها فراهم کند. به طور خلاصه آن ها باید به جای استفاده از متد POST از متد HTTP GET استفاده کنند.

به این نکته توجه داشته باشید که AJAX تعداد درخواست های ارسالی به سرور را افزایش می دهد و این برای سایت شلوغ باعث کاهش کارآمدی می شود.

در این مقاله شما را با روش های افزایش رتبه در موتورجست و جوی یاهو و به ظور خاض افزایش رتبه YSlow در GTmetrix آشنا کردیم.

The following two tabs change content below.

نفیسه دانشگرمقدم