تفاوت اپلیکیشن سرور با وب سرور (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 09/10/98 | نویسنده:نفیسه دانشگرمقدم

گاهی اصطلاحات فنی ممکن است برای شما گیج کننده باشد، اما درک درست از تعریف اصطلاحات مختلف و چگونگی ارتباط آن ها با یکدیگر می تواند کمک کننده باشد. در این پست قصد داریم شما را با تفاوت اپلیکیشن سرور و وب سرور و مواردی را که مربوط به هاستینگ می شوند آشنا کنیم.

وب سرور چیست؟

به زبان ساده وب سرور فناوری است که سبب می شود شما با تایپ URL در مرورگر خود، یک وب سایت را مشاهده کنید. از دیدگاه فنی، این فرایند توسط پروتکلی به نام HTTP باز می شود. هنگامی که یک کلاینت (کاربر) درخواستی را برای سرور ارسال می کند (هنگام وارد کردن URL و یا استفاده از اپلیکیشن این درخواست ارسال می شود)، کار وب سرور شروع می شود و شروع به پردازش درخواست دریافتی می کند و صفحه وب را بارگذاری می کند.

نحوه استفاده از وب سرورها

آنچه که در بالا به آن اشاره شده تمام چیزی است که هنگام مشاهده سایت در پشت صحنه اتفاق میفتد. خیلی از افراد نیازی ندارند که بدانند وب سرور چیست و چگونه کار می کند. اما در صورتی که شما یک مهندس کامپیوتر، مدیر آی تی، مدیر شبکه و غیره به خصوص در یک شرکت هاستینگ هستید، ضروری است تا در این مورد اطلاعات لازم را کسب کنید.

بدیهی است که مالک یک سایت برلی راه اندازی و نگهداری سایت خود اقدام به تهیه یک وب سرور نمی کند! و همچنین نمی توانند حجم عظیمی از فایل هایی که مورد نیاز سایتشان است را روی سیستم خود نگهداری کنند و پاسخگوی صدها یا هزاران درخواست بازدیدی باشند که از سرتاسر جهان برای مشاهده وب سایت برای آن ها ارسال می شود. بنابراین نیاز به سخت افزاری قدرتمندتر  و نیز مکانی برای نگهداری این دستگاه حساس هستیم که برای همه فراهم کردن این فضا میسر نمی باشد.

علاوه بر این، وب سرورها نیاز به نگهداری و مراقبت ویژه ای دارند و باید در محیط های قرار بگیرند که دمای آن کنترل شود تا دمای دستگاه از حد مجاز تجاوز نکند و آسیبی به آن نرسد. همچنین  وب سرورها باید از حملات هکرها در امان بمانند که این کار توسط فایروال ها و دیگر مکانیسم های امنیتی صورت می گیرد که باید توسط شرکت های هاستینگ پیکربندی و مدیریت شود.

شرکت های وب هاستینگ، سرور یا بخشی از آن را برای این کار اختصاص می دهند و این فضا (وب سرور) را به صورت ماهیانه یا سالیانه به کاربران خود اجاره می دهند. هنگامی که شما یک وب سایت را مشاهده می کنید، نقش اصلی انجام این فرایند بر عهده وب سرور است که پاسخگوی درخواست های متعدد برای مشاهده وب سایت هایی است که به سویش هدایت می شوند. خیلی از اوقات وب سرورهایی که مسئول پاسخ به درخواست شما هستند فاصله فیزیکی زیادی با شما دارند و این مهم است که بدانید که مرورگر شما فقط وظیفه نمایش اطلاعات را بر عهده دارد و تمامی اطلاعات مربوط به سایت ها روی وب سرور قرار دارد.

اپلیکیشن سرور چیست؟

اپلیکیشن سرور یک سرور نرم افزاری است که اپلیکیشن های تحت وب و مبتنی بر دسکتاپ روی آن اجرا می شود. اپلیکیشن سرور میزبان برنامه های تجاری شماست، بدین معنا که شامل کدهایی است که عملکرد مورد نیاز را برای ساخت و اجرای محتوای پویا فراهم می کند. به زبان ساده تر، اپلیکیشن سرور یک فریمورن نرم افزاری است که به برنامه ها و وب سایت ها این امکان را می دهد که محتوای پویا ایجاد و اجرا کنند.

اپلیکیشن سرور برای وب سایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که پویا هستند (ویژگی پویایی که تغییرات را بر اساس پارامترهای خاصی اعمال می کند، از جمله این پارامترها می توان به موقعیت جغرافیایی بازدیدکننده اشاره کرد)شایان ذکر است که اپلیکیشن سرور علاوه بر وب سایت ها برای دیگر پلتفرم ها نیز قابل استفاده است.

تفاوت بین وب سرور و اپلیکیشن سرور

عملکرد اپلیکیشن سرور و وب سرور مشابه هم است اما یکسری تفاوت ها هم دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

web-vs-application-server1. اپلیکیشن سرورها به غیر از http با پروتکل های دیگر هم کار می کنند.

کار اصلی وب سرورها پردازش درخواست های http به منظور نمایش سایت هاست. در حالی که اپلیکیشن سرورها علاوه بر داشتن این قابلیت، عملکردهای دیگری را نیز ارائه می دهند. آن ها می توانند هم با وب سایت ها و هم با دیگر برنامه ها کار کنند و با اضافه کردن یک لایه اطلاعات را تحویل دهند.

2. وب سرورها محتوای ایستا را ارائه می دهند.

وب سرورها صفحات وب را به صورت ایستا به مرورگرها ارائه می دهند. در حالی که امروزه سایت ها از مولفه هایی در طراحی سایت خود استفاده می کنند که محتوایی پویا را به ارمغان می آورد و تامین این ویژگی فراتر از امکانات وب سرور است. وب سرور محتوای سایت را بدون توجه به موقعیت کاربر، دستگاهی که استفاده می کند و دیگر فاکتورها نمایش می دهد که این ممکن است بر روی آنچه که مشاهده می کند اثرگذار باشد.

3. اپلیکیشن سرورها قابلیت هایی بیشتر از وب سرور دارند.

وب سایت ها و اپلیکیشن هایی که از اپلیکیشن سرور استفاده می کنند اغلب دارای ویژگی هایی هستند که فراتر از قابلیت های یک وب سرور است. اپلیکیشن سرورها دارای قابلیت تراکنش، شخصی سازی و سرویس پیام هستند. این ویژگی های پیشرفته به طور فزاینده ای برای انواع وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

4. اپلیکیشن سرورها، وب سرورها را هم شامل می شوند.

وب سرورها معمولا بخشی از یک اپلیکیشن سرور به حساب می آیند. اپلیکیشن سرورها علاوه بر این که قابلیت های مختلفی را ارائه می دهند، قادر به پشتیبانیاز پروتکل HTTP نیز هستند. پیاده سازی عملکرد وب سرور یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که اپلیکیشن سرور دارد.

نکته قابل توجه این که می توان اپلیکیشن سرور و وب سرور به صورت همزمان و در کنار یکدیگر کنند. به این صورت که وب سرورهاپاسخگویی به درخواست های ساده و کش شده ای را به عهده بگیرند که خیلی نیاز به پهنای باند زیادی نیست، و اپلیکیشن سرور به پردازش درخواست های پیچیده تر بپردازد. توسعه دهندگان وب سایت سایت خود را باید طوری کدنویسی کنند که وب سایت بتواند تشخیص دهد که چه درخواست هایی نیاز به وب سرور دارد و برای هدایت درخواست ها به سمت اپلیکیشن سرور می توانند از یک تکنیک تفیکیک درخواست ها استفاده کنند تا به صورت اتوماتیک درخواست هایی که شامل محتوای پویا هستند به سمت اپلیکیشن سرور هدایت شوند. در نهایت این موازی کاری نتیجه بهتری را به دنبال خواهد داشت.

شباهت بین اپلیکیشن سرور و وب سرور

با وجود تفاوت هایی که بین اپلیکیشن سرور و وب سرور وجود دارد و تفاوت های آن ها که در بالا به آن ها اشاره شد، هر دوی آنها به عنوان پلی بین سیستم های نکهدارنده وب سایت و سیستم کاربر بازدیدکننده محسوب می شوند. وظیفه هر دو تبدیل میلیون ها خط کد به جلوه ای بصری است که کاربر بتواند آن را مشاهده و از مطالب آن استفاده کند.

از اپلیکیشن سرور استفاده کنیم یا وب سرور؟

برای اکثر کاربران وب، استفاده از اپلیکیشن سرور و یا وب سرور اهمیتی ندارد و این دو اصطلاح اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. آنجه که مهم است این است که نیاز به یک هاستینگ مورد اعتماد دارید که با آسودگی از سایت خود را روی هاست خود بارگذاری کنید. یک هاستینگ معتبر و حرفه ای می تواند هر دو امکان را فراهم آورد. توجه داشته باشید یک شرکت هاستینگ مناسب یک هاست پرسرعت با پهنای باند مناسب را در اختیار شما می گذارد. همچنین نیازهای ایستا و پویای وب سایت را برآورده کند. یکی دیگر از پارامترهای مهم و رقابتی بین شرکت های هاستینگ uptime است که معمولا 99% اعلام می شود. دسترسی آسان و سرویس دهی و پشتیبانی به صورت 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته و امنیت از دیگر مواردی هستند که مهم تلقی می شوند.

 

The following two tabs change content below.

نفیسه دانشگرمقدم