DNS یا سیستم نامگذاری دامین (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 12/04/98 | نویسنده:مریم عبدالملکی

  DNS یا سیستم نامگذاری دامین سیستمی است که نام دامین domain.com را به آدرس ip 1.2.3.4برمی گرداند و در واقع شرایطی را فراهم میکند که بتوانیم از نام دامین که برای همه قابل فهم تر و راحت تر است به جای ip استفاده کنیم.

سه مفهوم اصلی برای سیستم dns وجود دارد:

نیم سرورهای والد(13 نوع آن در جهان وجود دارد)

ثبت کننده دامین شما

نیم سرور اختصاصی شما (جایی که شما مقادیر dns دامین خود را کنترل می کنید)

1.زمانی که به سیستم ثبت خود می روید و یک دامین را خریداری می کنید شما باید نیم سرور اختصاصی خود  به منظور استفاده از دامین خود د را مشخص کنید.شرکت ثبت کننده درخواست شما, این اطلاعات (نام دامین,نام سرور)را برای شما  و  نیم سرور والد شما ارسال خواهد کرد.

این همگام سازی می تواند چندین روز طول بکشد.درپایان هر پرس و جو هر درخواست از دامین شما به نیم سرور والد ,نام نیم سرورهای شما که به دامین خود اختصاص داده اید را برمیگرداند.در درخواست های بعدی نیم سرورها (معمولا در سرور اختصاصی خود شما)با استفاده از مناطق zoneو مقادیری که از طریق دایرکت ادمین تنظیم کرده ایم از ما خواسته می شود.

2.اگر شما می خواهید نیم سرور اختصاصی خود را برای دامین خود مانند ns1.domain.com ایجاد کنید باید به قسمت ثبت خود رفته و نیم سرور های خود را قبل از استفاده ثبت کنید.

به این منظور شما می توانید به سطح نمایندگی فروش نیم سرور مراجعه کرده و نیم سرور خود را آنجا ایجاد کنید و یا کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که به مدیریت zone دامین خود رفته Admin>DNS<domain.com و2 رکورد “A” برای ns1 ,ns2 اضافه کنید درست همانند سایر زیر دامنه ها(مانندwww ,ftp,pop ) برای این کار در پایین صفحه از گزینه “Add A Record”برای ایجاد آن استفاده کنید

1.2.3.4       ns1     A

1.2.3.5       ns2    A

1.2.3.4و 1.2.3.5 ipهایی هستند که شما می خواهید نیم سرور های ns1وns2  را برای آنها استفاده کنید و این چیزی است که تمامی نیم سرورها به آن احتیاج دارند.(در قسمتی از سرورها ثبت میشه)

وقتی مقادیر ns1.domain.com و ns2.domain.com ذخیره شدند شما باید به قسمت ثبت کننده خود رفته و آنها را به عنوان نیم سرور خود تنظیم کنید همچنین شما باید به قسمت مدیریت dns دامین خود رفته و این نیم سرورهای جدید را در رکوردهای “NS” وارد کنید.

به منظور جستجوی dns برای دامین مانند www.domain.com طبق مراحل زیر عمل می کنیم:

یک client نیم سرورهای isp خود را درخواست می کند.

نیم سرورهای isp کلاینت ,dns سرورهای والد برای دامین (domain.com)را درخواست می کند و آنها نیم سرورهای ns1.domain.com , ns2.domain.com را برمیگردانند.

نیم سرورهای isp چیزی مانند ns1.domain.com یا ns2.domain.comرا (به صورت تصادفی) برای دامین www.domain.com درخواست می کنند.

ns1 ,ns2 آدرس ip از رکورد A مربوط به “www” دامین domain.com ,نیم سرور isp را برمی گردانند.حافظه کش نیم سرور isp برای یافتن این مقادیر زمانی بیشتر از 4 ساعت احتیاج ندارد.ip چیزی که client برای دسترسی به سرور احتیاج دارد را برمیگرداند

 

The following two tabs change content below.

Latest posts by مریم عبدالملکی (see all)