نحوه ایجاد و تنظیم CDN با استفاده از لینوکس (CentOS 7) (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 01/08/98 | نویسنده:نفیسه دانشگرمقدم

در این پست قصد داریم شما را با نحوه ایجاد و تنظیم CDN محتوای ثابت روی سروری که بر روی آن لینوکس CentOS 7 نصب شده است، آشنا کنیم. برای انجام این کار کافیست مراحلی که در ادامه مطلب آمده است را گام به گام طی کنید:

1. ابتدا با استفاده از دستور زیر پکیج های نرم افزاری سیستم خود را به بروزرسانی کنید.

2. سپس با استفاده از دستور زیر باید سرور Nginx HTTP را از مخزن EPEL نصب کنید:

3. هنگامی که وب سرور Nginx نصب شد، شما می توانید nginx را برای اولین بار اجرا کنید و تنظیم آن را به گونه ای انجام دهید که از این به بعد به صورت خودکار و با بوت شدن سیستم اجرا شود. برای این کار از دستورات زیر استفاده کنید:

4. به صورت پیش فرض، فایروال تعیبه شده در CentOS 7 به گونه ای تنظیم شده است که ترافیک های Nginx را بلاک کند. برای رفع بلاک این ترافیک روی Nginx، قوانین (rule) فایروال را آپدیت کنید به طوری که بسته های ورودی HTTP و HTTPS اجازه عبور داشته باشند. این کار با اجرای دستورات زیر قابل انجام است:

برای باز کردن تمامی کانکشن ها (جهت تست و تمرین) و حذف فایروال و پاک کردن جدول های آن نیز می توانید از دستور زیر استفاده کنید (توجه داشته باشید که این دستور را در محل کار خود هرگز اجرا نکنید 🙂 ).

5. در مرحله بعدی با تایپ http://SERVER_DOMAIN_NAME_OR_IP (که باید مطابق با نام دامنه و یا آی پی شما پر شود) در مرورگر خود صفحه پیش فرض nginx را مطابق تصویر زیر مشاهده می کنید.

nginx

nginx

فایل ها و دایرکتوری های مهم Nginx

  • دایرکتوری root پیش فرض سرور (بالاترین سطح دایرکتوری شامل فایل های پیکربندی (config):etc/nginx/
  • فایل اصلی کانفیگ Nginx در  etc/nginx/nginx.conf
  • تنظیمات مربوط به کانفیگ سرور (هاست های مجازی) می تواند در فایل زیر اضافه شود: etc/nginx/conf.d/
  • دایرکتوری پیش فرض داکیومنت سرور: usr/share/nginx/html/

6. حال باید کدهای زیر را به منظور انجام تنظیمات لازم برای کَش کردن محتوای ثابت با nginx در فایل conf.d وارد کرده و سپس آن را ذخیره کنید:

8. با استفاده از دستور زیر یک دایرکتوری cache ایجاد کنید که در واقع این دایرکتوری حافظه cache شما محسوب می شود:

نکته: دستوراتی که در بالا به آنها اشاره شد، برای ایجاد یک CDN سرور است که برای یک نقطه جغرافیایی از کشور در نظر گرفته می شود، تنها کاری که باید در ادامه انجام دهید این است که دامنه خود را به CDN سرور ایجاد شده اشاره دهید.  در صورتی که تمایل داشته باشید، این سرور را در کشورهای مختلفی راه اندازی کنید، باید از ماژول nginx geo استفاده کنید.

نحوه اتصال کلاینت به یک سرور CDN

نحوه اتصال کلاینت به یک سرور CDN

The following two tabs change content below.

نفیسه دانشگرمقدم