10 عامل تاثیرگذار در افزایش سرعت سایت (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 29/04/99 | نویسنده:نفیسه دانشگرمقدم

یکی از نکات مهم در طراحی و نمایش سایت سرعت سایت است. این روزها سرعت سایت به فاکتوری مهم بدل شده است که می تواند بازدیدکنندگان بالقوه بسیاری را به دلیل کندی بارگذاری صفحات سایت از دست بدهید. به خصوص در مورد سایت های تجاری این امر زیان اقتصادی بسیاری را به دنبال دارد.

فاکتورهای زیادی در کندی سایت دخیل هستند. در این مقاله به 10 علت می پردازیم و هریک را توضیح می دهیم.

1. انتخاب مناسب CMS

سیستم مدیریت محتوای وب سایت (CMS) نقش مهمی را در سرعت بارگذاری سایت ایفا می کند. خوشبختانه و یا حتی شاید متاسفانه سیستم های مدیریت محتوا از نظر ساختاری با یکدیگر متفاوت هستند.

به عنوان مثال، وردپرس به منظور سایت هایی با کاربری بلاگ در نظر گرفته شده اند، استفاده می شود. مگنتو (Magento) برای سایت ها تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

بنابراین با توجه به کاربری سایت باید CMS را انتخاب نمود. به عنوان نمونه در صورتی که از یک CMS نامناسب برای یک سایت تجاری استفاده شود، ممکن است تاثیر منفی بر سرعت سایت داشته باشد.

2. استفاده از سرورهای قدرتمند

بازدیدکنندگان سایت شما آدرس را در مرورگر خود وارد می کنند. مرورگر این آدرس را  به سرور ارسال می کند تا اطلاعات وب سایت را بگیرد. در نهایت سرور این آدرس را به سمت سرور اختصاصی و یا سرور اشتراکی که شما از آن هاست تهیه کرده اید، ارسال می کند. سرور پاسخ داده و در نهایت بازدیدکننده این سایت شما را مشاهده می کند.

تصور کنید سروری که شما انتخاب کرده اید سرور قدرتمند نباشد در این صورت زمان انتظار (یا همان زمان پاسخ سرور) طولانی خواهد بود و این باعث نارضایتی کاربر می شود.

3. استفاده از cache برای محتوای ایستا

محتوای ایستا چیست؟ محتوایی از وب سایت شما که تغییر نمی کند، محتوای ایستا نامیده می شود. هربار که کاربر می خواهد صفحه ای خاص را از سایت شما مشاهده کند، تعدادی درخواست ساخته می شود و به سمت سرور ارسال می شود. در صورتی که شما برخی از صفحات خود را در دایرکتوری Cache خود قرار داده باشید، روند رسیدگی به این درخواست ها سریع تر انجام می شود. در نتیجه سایت سریع تر لود می شود.

4. استفاده از پلاگین های مناسب

با توجه به افزایش خرید هاست وردپرس و استفاده از وردپرس به عنوان CMS برای طراحی سایت، پلاگین های بسیاری نیز طراحی و عرضه شده اند. پلاگین ها (افزونه ها) از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و انواع مختلفی دارد. استفاده از پلاگین ها و ابزارک ها در سایت های وردپرس اجتناب ناپذیر است. اما باید به این نکته توجه داشت که نوع پلاگین های مورد استفاده و نیز تعداد آن بر سرعت سایت اثر گذار است بنابراین، سعی کنید پلاگین های ضروری را نصب کنید.

5. بهینه سازی HTML

هنگام تولید محتوای برای سایت از فرایند copy و paste استفاده نکنید. برخی افراد مطالب خود را در یک فایل متنی گردآوری می کنند و در نهایت کل متن را کپی و در سایت خود قرار می دهند.انجام این کار سبب ایجاد پیچیدگی در صفحات HTML شده و سرعت لود صفحه را کاهش می دهد. بنابراین باید از فرمت ساده نوشتاری به منظور جلوگیری از پیچیدگی استفاده کرد.

6. بهنیه سازی تصاویر

با توجه استفاده زیاد تصاویر در وب، بهنیه نکردن اندازه این تصاویر باعث کندی سایت می شود. تصاویر با فرمت های خاص و کیفیت بالا حجم زیادی دارند که صفحه شما را سنگین و زمان لود را بالا می برد.

7. استفاده از متن به جای تصویر

سعی کنید تا جای ممکن از متن در صفحات و به خصوص صفحه اول استفاده کنید. چرا که متن هم در سئو تاثیرگذار است و هم منجر به سرعت بارگذاری صفحات می شود.

8. استفاده از cache در سمت کلاینت و سرور

استفاده از ویژگی خوب Caching تاثیر بسزایی در سرعت سایت شما دارد. شما می تواند با به کارگیری cache در هر دو سمت سرور و کلاینت این تاثیر را دوچندان کنید. کش سمت کلاینت ذخیره داده هایی در مرورگر و در نتیجه کاهش تعداد درخواست های HTTP را به همراه دارد و کش سمت سرور هم با تعریف مجموعه ای از کلمات کلیدی در پایگاه داده می توان از این قابلیت استفاده کرد.

9. انتخاب هاستینگ مطمئن

توجه داشته باشید که انتخاب بهترین هاست از بهترین شرکت هاستینگ هزینه نیست! بلکه باید به دید سرمایه گذاری به آن بنگرید. شما باید از مجموعه پکیج های تعریف شده برای خرید هاست بهترین آن را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید. در صورتی که سایت تجاری مهمی دارید پیشنهاد ما به جای استفاده از سرورهای اختصاصی به جای استفاده از سرورهای اشتراکی است.

10. انتخاب سرورهایی با هارد SSD

امروزه استفاده از هاردهای SSD با توجه به مزایای آن بسیار متداول شده است. یکی از نکاتی که در موقع خرید هاست، باید به آن توجه کنید استفاده از هاردهای SSD است. شما می توانید هاست لینوکس مجهز به هارد SSD را از ایران وب هاست تهیه کنید. همچنین سرورهای اختصاصی با هارد SSD نیز در دسترس می باشند.

The following two tabs change content below.

نفیسه دانشگرمقدم