Docker چیست؟ (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 26/03/99 | نویسنده:مریم عبدالملکی

Docker  یک پلتفرم متن باز ه جهت ساختن و اجرای برنامه های توزیع شده براساس لینوکس برای توسعه دهندگان و مدیران شبکه می باشد. docker اساسا یک موتور کانتینر است که از ویژگی های هسته لینوکس مثل namespaces و control groups استفاده می کند و به شما اجازه ساخت کانتینرها  در بالای سیستم عامل  و گسترش خودکار برنامه ها در کانتینرها را می دهد.

Docker علاوه بر تامین یک محیط سبک برای اجرای کد برنامه، استفاده از کانتیر به کاربران این امکان  را می دهد تا یک برنامه را با تمام ماژول ها و کامپوننت های وابسته آن مانند توابع و کتابخانه ها و …  که برنامه برای اینکه به درستی کار کند به آنها نیاز دارد را یکی کرده و به بصورت یک بسته جمع آوری سازد. تا امکان انتقال و اجرای آن برنامه بر روی  سیستم های دیگر امکان پذیر می شود.

از آنجا که  Docker از هسته لینوکس ماشینی که برنامه روی آن قرار دارد استفاده می کند صرف نظر از تفاوت ها یا تنظیمات سفارشی ، تا زمانی که هر عنصر غیربومی در این بسته گنجانده شود ، برنامه های شما در هر دستگاه لینوکس اجرا می شود. این بدان معنی است که توسعه دهندگان قادر به ایجاد برنامه نویسی بدون نیاز به ایجاد سیستم خاص هستند.

کانتینر  امکانی را برای کاربران فراهم می سازد تا یک برنامه را با تمام ماژول ها و کامپوننت های وابسته آن مانند توابع و کتابخانه ها و … را یکی کرده و به بصورت یک بسته جمع آوری سازد تا برنامه بدون هیچ مشکلی در تمامی پلتفرم ها و سیستم های مختلف بدون هیچ گونه تنظیمی اجرا شود.

ویژگی های Docker چیست؟

در ادامه لیستی از ویژگی ها وجود دارد که Docker را بی نظیر می کند.

  1. یک فریم ورک جدا و سریع
  2. یک راه حل متن باز
  3. زیر ساخت ابر متقاطع
  4.    cpu  متوسط ، حافظه فوقانی
  5. راه اندازی مجدد سریع

 

اجزای تشکیل دهنده Docker

Docker از اجزای اصلی زیر ساخته شده است.

  • Docker Daemon
  • Docker Client
  • Docker Images
  • Docker Registries
  • Docker Containers

1) Docker Daemon

Docker Daemon  بر روی ماشین میزبان اجرا می شود. و به عنوان مغز سیستم عمل می کند. یک کاربر نمی تواند بطور مستقیم با daemon  در تعامل باشد و با وارد کردن دستورات در قسمت رابط کاربری این دستورات ترجمه شده و برای اجرای آنها به Daemon ارسال می شود.

 

2) Docker Client

Docker Client رابط کاربری اصلی است که به کاربران کمک می کند تا با Daemon Demoner تعامل برقرار کنند. دستورات را از طرف کاربر پردازش می کند و به منظور اجرای این دستورات با Daemon ارتباط برقرار می کند.

 

3) Docker Images

Docker Image  قالب های فقط خواندنی هستند که به راه اندازی کانتینرها کمک می کنند. یک Docker Image  در واقع یک کپی از سیستم عامل CentOS با نصب Apache و برنامه وب شما می تواند باشد.از Image ها برای ایجاد کانتینرها استفاده می شود. Docker به کاربران امکان ایجاد Image جدید را می دهد یا می توانید Image را به سادگی ویرایش و به روز کنید.

 

4) Docker Registries

Docker registrie ها مسئول نگه داری Image  ها  هستند. رجیسترها فروشگاه های عمومی و یا خصوصی هستند که در آنها Image  را  آپلود  یا Image  را از آنجا دانلود می کنید.

رجیستری عمومی داکر Docker Hub نامیده می شود و مجموعه عظیمی از Image  ها را برای استفاده فراهم می کند شما می توانید مطابق با نیاز خود Image ها را به راحتی ویرایش و به روز کنید و آنها را در سایر رجیستر ها بارگذاری کنید.

 

5) Docker Containers

هر کانتینر داکر یک پلتفرم نرم افزاری جدا و امن است که همه موارد لازم برای اجرای یک برنامه را در اختیار دارد. شما می توانید در یک کانتینر عملیات را اجرا، شروع، متوقف، جا به جا و یا حذف کنید.

 

 

 

 

 

 

 

The following two tabs change content below.

Latest posts by مریم عبدالملکی (see all)