تغییر صفحه اصلی توسط .htaccess (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 23/09/93 | نویسنده:هادی شهیدی

تغییر صفحه اصلی توسط .htaccess

سرور به دنبال فایل هایی با نام خاص برای صفحه اول وب سایتتان می گردد که معمول ترین آنها صفحه index است. پیش فرض نام فایل index در سرورها index.html، index.htm، index.php و همچنین defult.htm است. شما می توانید نام فایل index اکانت خود را توسط فایل .htaccess تغییر دهید. ممکن است شما بخواهید نامی خاص برای فایل index خود، یا جابجایی به هاستی دیگر و صفحه index با نامی متفاوت باشید.

فایل htaccess چیست؟

فایل htaccess فایل متنی و مخفی (hidden) بر روی اکانت هاست شما است. می توانید با تغییر این فایل، نحوه رفتار وب سایت خود را که در حالت عادی بالاترین سطح دسترسی را به اکانت شما می دهد، تغییر دهید. این اعمال همانند یک رابط بین دامنه و سرور شما هستند و می توانند کارهای بسیاری انجام دهند.

تغییر پیش فرض فایل index از طریق htaccess

قدم اول: ابتدا برای دسترسی به فایل htaccess به Cpanel خود وارد شوید.

قدم دوم: در قسمت File، بر روی آیکن File manager کلیک کنید.

تغییر صفحه اصلی توسط .htaccess

قدم سوم: پنجره ای مشابه پنجره زیر ظاهر می شود، برای دامنه اصلی (Primary Domain) گزینه webroot را انتخاب کنید. برای دامنه های اضافی (AddOn Domain)، لیست کشویی را باز کرده و نام دامنه اضافی (AddOn Domain) موردنظر را انتخاب کنید. مطمئن شوید که گزینه show hidden file تیک خورده باشد. دکمه Go را برای ورود به file Manager بزنید.

تغییر صفحه اصلی توسط .htaccess

قدم چهارم: حال شما در پوشه اصلی دامنه ای که انتخاب کرده اید، قرار دارید. فایل htaccess را پیدا کرده، روی آن راست کلیک کنید. در منوی ظاهر شده گزینه edit را بزنید. در صورتی که پنجره ای ظاهر شد، دکمه Edit را از گوشه سمت راست جهت ادامه عملیات ویرایش کلیک کنید.

تغییر صفحه اصلی توسط .htaccess

قدم پنجم: حال در ویرایشگر hraccess، کد زیر را در بالای صفحه تنظیمات فایل index مورد نظر paste کنید. در مثال زیر صفحه index ی با نام first.html ایجاد کردیم.

#Alternate default index page
DirectoryIndex first.html

شما می توانید لیستی بیشتر از یک فایل در تنظیمات داشته باشید. فایل از چپ به راست خوانده خواهد شد و به ترتیب آنها را چک می کند. در این مثال index.html، index.htm، index.php را به لیست اضافه کردیم. ابتدا سرور وجود فایل index.html را چک می کند اگر فایلی با این نام پیدا نکند به دنبال فایل index.htm می گردد و الی آخر.

#Alternate default index pages
DirectoryIndex first.html index.htm index.html index.php

قدم ششم: از فشردن کلید save changes در گوشه بالای سمت راست جهت ذخیره تنظیمات جدید htaccess اطمینان حاصل کنید.