نکاتی ابتدایی در طراحی وب سایت (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 08/09/96 | نویسنده:هادی شهیدی

نکاتی ابتدایی در طراحی وب سایت

مقدمه طراحی وب سایت
شاید به عنوان یک کسب و کار کوچک خودتان یا یکی از اطرافیان شما میخواهد اقدام به طراحی وب سایت کند.
رعایت استانداردهای اولیه در طراحی وب سایت چیزی نیست که در دنیای امروز که موتور جستجویی مثل گوگل موارد بسیار فنی را نیز کنترل میکند دست کم گرفته شود. ضمنا طرح وب سایت ویترین مجموعه شما که در وب هاست شما بارگذاری و در دامنه شما در معرض دید مشتریان و مخاطبین شما قرار میگیرد.باید در طراحی وب سایت سیگنال و اطلاعات صحیح و جذاب به مخاطب ارسال شود و برند شما به درستی و به زیبایی به مخاطب وب سایت معرفی شود.
لزوم داشتن یک وب سایت و خرید یک هاست و دامین برای کسب و کار خود مطلبی است که در این مقاله به آن اشاره شده است.

۱) ترکیب رنگ وب سایت با ترکیب رنگ سازمانی شما هماهنگ باشد
احتمالا یک یا چند رنگ در سازمان شما رنگ هایی هستند که در سربرگ – تابلو و کارت ویزیت شما رعایت میشوند . این الگو و ترکیب رنگ را به وب سایت خود نیز منتقل کنید. توجه کنید رعایت این موضوع از مهم ترین هاست.

۲) از فضای سفید وب سایت زیاد استفاده نکنید
زمانی که قادر هستید صفحات متعددی داشته باشید مجبور نیستید همه چیز را فقط در یک صفحه جا دهید. زمانی که در یک صفحه فقط به یک موضوع اشاره میکنید و دور و اطراف آن مطلب یا تصویر خالی است باعث تمرکز بیشتر مخاطب بر روی آن مطلب یا شعار خواهد شد.

۳) اطلاعات مهمتر بزرگتر باشد
رنگ های سازمانی را رعایت کنید و قاعده زیبایی شناسی رنگ ها را رعایت کنید. متن ها و عبارتهای مهمتر را بزرگتر نشان دهید. نکته شماره دو را در خصوص استفاده از فضای سفید اطراف متن و عبارت مهم فراموش نکنید.

۴)‌ فونت ها و قلم های متعددی استفاده نکنید.
بسیاری از طراحان حرفه ای وب سایت تاکید میکنند که نباید در وب سایت بیش از دو فونت و قلم مختلف را استفاده کنید. توجه کنید یک قلم استایل مختلفی مانند Bold یا Italic  و حالت Light و ساده در اختیار شما میگذارد . قلم نیز میتواند مانند رنگ ها یک الگوی سازمانی برای شما محسوب شود.

۵) استفاده از فونت مناسب از مهم ترین هاست
وب سایت شما قرار است پس از بارگذاری بر روی دامنه در مرورگرها و دستگاه های مختلف دیده شود. فونت مناسبی انتخاب کنید که در همه مرورگر ها قابل مشاهده باشد. بسیاری از فونت های جدید با استفاده از CSS قابلیت بارگذاری خود را در مرورگرها و دستگاه های مختلف اصلاح کرده و تطبیق می یابد.

۶) فونت ها و طراحی های محکم داشته باشید.
از استفاده از فونت های کمیک و طنز که فرم رسمی ندارند به وب سایت و مجموعه شما جلوه زیبایی نخواهند داد . به هر حال بر اساس ماهیت یک شرکت از قلم مناسب استفاده کنید.

۷) تاریک و روشن تصاویر و متن ها را بشناسید
تصور کنید در یک تصویر متن سفید رنگ بر روی آبی آسمانی در روز قرار گرفته است . متن به درستی قابل خواندن نیست . با استفاده از فوتوشاپ و ابزارهای دیگر ویرایش تصویر ، کنتراست مناسب در طراحی تصاویر وب سایت را ایجاد نمایید.

۸) بخش بندی صفحات وب سایت
یک جدول بندی فرضی داشته باشید و بر اساس آن المان های متنی و تصویری را در وسط یا سمت راست و چپ تصویر با دقت قرار دهید. رعایت موقعیت المان ها در صفحه وب سایت نیز از مهم ترین هاست.

۹) استفاده از تصاویر و عکس های با کیفیت
از تصاویر با کیفیت در طراحی خوب بهره ببرید . استفاده از عکس ها بی کیفیت یا دارای آرم و لوگو یا متن های بی ارتباط با کار شما از اعتبار وب سایت شما خواهد کاست. وقت بیشتری را برای پیدا کردن عکس ها بگذارید جستجو در گوگل در صورت صرف وقت بیشتر میتواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد . اینستاگرام نیز برای استخراج عکس از بهترین هاست.

۱۰)‌سرعت وب سایت از اولین هاست
وب سایتی که به کندی باز میشود برای بازدید کننده جذاب نیست و به سرعت وب سایت را ترک میکند . برای این منظور باید اولین موضوع را در طراحی سبک بودن تصاویر و وب سایت در نظر بگیرید. مطلبی در رابطه با سرعت وب سایت که میتواند تابعی از میزبان و هاست شما باشد میتوانید در پرسرعت ترین هاست ایران بخوانید.

۱۱)‌استفاده از آیکون های مناسب
استفاد از آیکون های مناسب برای ورود ، سفارش یا خرید ،‌ راهنمایی یا پشتیبانی میتواند در سرعت تشخیص بازدیدکننده وب سایت و زیبایی وب سایت شما بسیار موثر باشد. از آیکون های یک دست ،‌یک اندازه و یک رنگ (‌البته میتواند ترکیب رنگی هم باشد)‌استفاده کنید.

برای شروع طراحی وب سایت میتوانید خرید هاست و دامنه خود را از شرکت ایران وب هاست انجام دهید.