۹ سوال قبل از خرید هاست (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 23/08/96 | نویسنده:هادی شهیدی

۹ سوال قبل از خرید هاست

به عنوان فردی که قصد راه اندای یک وب سایت دارید نیاز به ثبت دامنه و انتخاب و خرید هاست دارید. زمانی که به شرکت هاست مراجعه میکنید با سرویس های متنوعی روبرو میشوید که در این مقاله قصد داریم به ۹ نکته که قبل از خرید هاست باید توجه داشته باشید را توضیح خواهیم داد.

سوابق یک شرکت هاست بهترین معرف آن خواهد بود. از شرکتهای فروش هاست و دامنه خرید کنید که سالهاست در این کارهستند و مشتریان مهم و دایمی شان را میتوانند به شما معرفی کنند.

۱) نیازهای خود را قبل از خرید هاست مشخص کنید.

  • باید قبل از خرید هاست با طراح وب سایت صحبت کنید و از او در رابطه با زبان برنامه نویسی سایت سوال کنید . زبان برنامه نویسی سایت نوع خرید هاست شما را مشخص خواهد کرد.
  • امروزه بسیاری از طراح ها و مالکان وب سایت از سیستم های مانند وردپرس یا جوملا و سیستم های مدیریت محتوای کدباز استفاده میکنند بنابراین این موضوع را نیز قبل از خرید هاست سوال کنید.
  • آیا وب سایت شما بر پایه ویندوز طراحی شده است یا دارای یک برنامه ویندوزی است . پاسخ به این سوال نیز قبل از خرید هاست مهم است.
  • آیا برنامه ای که طراح شما بر روی وب سایت قرار میدهد با زبان برنامه نویسی asp.net کار شده است یا برپایه PHP است. قبل از خرید هاست بدانید که آیا نسخه خاصی از این زبان ها مورد استفاده است ؟
  • میزان دیسک و ترافیک ماهانه مورد نیاز برای وب سایت را میتوانید با مشورت با طراح برآورد کنید و قبل از خرید هاست درنظر داشته باشید.

۲) میزان اهمیت وب سایت خود را قبل از خرید مشخص کنید.

ممکن است شما در حال طراحی و اجرای یک وب سایت شخصی یا یک وبلاگ یا حتی معرفی کالا یا محصول خود باشید . ممکن است پروژه وب سایت شما مربوط به یک وب سایت مهم است که ده ها یا صدها نفر هر روز باید به آن مراجعه کنند و لازم است بصورت کامل بدون وقفه پاسخگوی نیاز شما و مشتریان شما باشد.
بنابراین پاسخ به سوال فوق قبل از خرید هاست باعث میشود از شرکت میزبانی هاست خود سوال کنید سرویس های ارایه شده چه میزان پایداری و تا چه حد قابل اعتماد هستند. آشکار است پروژه مهم تر نیاز به هاست خوب و مطمئن تر و پروژه کم اهمیت تر میتواند از هاست ارزان یا هاست اقتصادی استفاده نماید.

۳) از قابلیت ارتقاء سرویس هاست قبل از خرید هاست اطمینان حاصل کنید.

احتمال دارد که در هنگام استفاده از هاست خود نیاز به فضا و منابع سخت افزاری بیشتری داشته باشید. در هنگام خرید هاست یا خرید سرور مجازی باید در نظر داشته باشید که شرکت میتواند به سرعت منابع بیشتری را روی هاست یا سرور شما در اختیارتان قرار دهد و شما با محدودیت مواجه نیستید.

۴) آیا میتوانید دامنه های مختلف خود را روی یک هاست قرار دهید ؟

بسیاری از شرکتها و افراد برای معرفی وب سایت خود از چند دامنه استفاده میکنند شما باید بتوانید همه دامنه ها را به هاست یا سروری که خرید میکنید متصل کنید.
به عنوان مثال ممکن است شما یک دامنه com. یا دامنه ir. داشته باشید هر دو دامین باید بتوانند همزمان هاست شما را نشان دهند. این کار موسوم به Alias یا Park دامنه است.بهتر است قبل از خرید هاست از این موضوع مطلع باشید و خرید دامنه و هاست خود را از شرکتی انجام دهید که این امکان را در اختیار شما قرار دهند.

۵) قیمت هاست و تمدید هاست را قبل از خرید بدانید.

خیلی مرسوم است که یک شرکت میزبانی یا فروش هاست و دامنه در ابتدای فروش هاست و دامنه تخفیفی در اختیار مشتری قرار میدهند . باید بدانید که آیا میتوانید با همان قیمت خرید هاست و دامنه سالهای بعد سرویس خود را تمدید کنید . آیا تخفیفی که به شما داده شده است برای یک بار است یا برای همیشه از آن بهره مند خواهید شد.

۶) قابلیت تجارت الکترونیک یا قابلیت راه اندازی فروشگاه آنلاین روی هاست وجود داشته باشد.

اگر در حال راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی هستید یا میخواهید کالا یا خدماتی را در وب سایت خود ارایه نمایید باید بدانید که این موضوع مستلزم پشتیبانی از ماژول ها و برنامه هایی است که ممکن است توسط شرکت میزبان شما پشتیبانی نشود. بهتر است از شرکت های هاستی خرید کنید که در این زمینه سابقه دارند و شما را در راه اندازی فروشگاه و ارتباطه با درگاه های بانک و … تنها نمیگذارند.
بنابراین قبل از خرید هاست این موضوع را از فروشنده سوال کنید.

۷) قبل از خرید هاست بدانید هاست شما چه کنترل پنلی خواهد داشت ؟

سرویس های هاست برای ارتباط مالک آن با سرور دارای یک پنل و محیطی تحت وب هستند. این سیستم قلب تپنده هاست شما خواهد بود . قبل از خرید هاست بدانید هاست شما از چه کنترل پنلی استفاده خواهد کرد. به عنوان مثال در سرورهای لینوکس هاست سی پنل بهترین سرویسی است که خواهید داشت و مغلوب توضیحات فروشنده برای کنترل پنل های دیگر نشوید.
هاست ویندوز در ایران وب هاست با استفاده از کنترل پنل پلسک که بصورت تجاری با پشتیبانی کامل عرضه میشود . این نام ها را برای انتخاب هاست خود به خاطر داشته باشید.

۸) پشتیبانی و گارانتی هاست خود را قبل از خرید هاست و دامنه بدانید.

سوابق یک شرکت هاست بهترین معرف آن خواهد بود. از شرکتهای فروش هاست و دامنه خرید کنید که سالهاست در این کارهستند و مشتریان مهم و دایمی شان را میتوانند به شما معرفی کنند. شاید بد نباشد تلفن یک یا دو نفر از آنها را بپرسید و از پشتیبانی و خدمات پس از فروش شرکت دامنه و هاست مطمین شوید.

۹)‌ تهیه نسخه پشتیبان از هاست و نحوه استفاده از آن را قبل از خرید هاست بدانید.

شما وقت خواهید گذاشت و هزینه خواهید کرد بنابراین دیتای شما همه چیز شما خواهد بود بهتر است بدانید آیا امکان بک آپ گیری و تهیه  نسخه پشتیبان از سایت شما به راحتی فراهم است. باید بتوانید به راحتی از هاست خود بک آپ بگیرید و باید بدانید شرکت هاست شما چگونه از دیتای شما نسخه پشتیبان یا بک آپ میگیرد. آیا فروشنده هاست میتواند نحوه تهیه بک آپ اتوماتیک و زمان بندی آن را توضیح دهد.