هاست رایگان یا هاست پولی:انتخاب عاقلانه هاستینگ (دریافت پیوندک)

نوشته شده در تاریخ: 03/08/93 | نویسنده:هادی شهیدی

هاست را

انتخاب یک چیز رایگان در ما انسان ها موضوعی طبیعی محسوب میشود.
چرا چیزی که رایگان است را نداشته باشیم…؟

اگر به دنبال هاست رایگان هستید جستجو در اینترنت شما را به نتایج دلخواهتان برای هاست رایگان خواهد رساند.
مثلا یک وب سایت به نام Host1Free.com

اما چیزی که ما دیده ایم و شنیده ایم ایا است که  پنیر مفت و مجانی فقط در تله موش پیدا میشود.

سوال : آیا به راستی سرویس هاست رایگان بدون پرداخت هیچ هزینه ای با خدمات و کیفیت مناسب پیدا میشود ؟ آیا سرویس هاست رایگان میتوانید جایگذین هاست پولی باشد ؟
جواب : بله و خیر

برای پاسخ دادن به سوال باید به تاریخچه هاست رایگان مراجعه کنیم زمانی که وب سایت GeoCities برای اولین بار در سال 1995 متولد شد.
وب سایت GeoCities ، به دمت 15 سال میزبان رایگان میلیون ها وب سایت بوده است.
وب سایتی که بدون داشتن اطلاعات فنی و دانش HTML به شما امکان قراردادن و ایجاد یک وب سایت رایگان با هاست رایگان را فراهم میکرد و ناگاه این سرویس بصورت کامل قطع شد.
ایده هاستینگ رایگان در همان زمان خلق شد و ده ها و صدها وب سایت برای ارائه هاست رایگان پا به عرصه اینترنت گذاشتند.
خیلی از آنها به شما امکان ایجاد صفحات وب و قرار دادن آنها روی هاست رایگان خودشان را ارئه میکنند.
بهتر است بررسی کنیعم کجای این کار خوب و کجای کار اشتباه است ؟

 درست و غلط موضوع
احتمالاً شما هم مثل من در خواندن قوانین وب سایت ها بی دقت هستید و زیاد به آنها توجه نمی کنید. اما به نظرم بهتر است این کار را کنار بگذاریم و قوانین موجود در وب سایت هایی که از خدمات آنها استفاده میکنیم را به دقت بخوانیم.
در همه این خدمات هاست رایگان به “عدم تضمین خدمات اشاره شده است و تاکید شده است که از این خدمات هاست رایگان به تصمیم خودتان استفاده میکنید”.
در این وب سایت ارائه دهنده هاست رایگان تاکید شده است که شما باید از اطلاعات خود نسخه پشتیبان و بک آپ تهیه کنید.
خودتان باید از صحت عملکرد هاست رایگان که تهیه کرده اید اطلاع داشته باشید و تعداد وب سایت هایی که هاست رایگان ارائه میکنند و پشت آن خدمات کنترل فنی و نظارت دقیق وجود دارد بسیار اندک است.
پشتیبانی فنی این وب سایت ها در حد راهنماهایی است که در وب سایت قرار گرفته است و یا اینکه مجبورید برای حل مسائل خود از جستجوگر ها استفاده نمایید.

تعداد کمی از وب سایتها در قبال ارائه فضای رایگان ( هاست رایگان ) در وب سایت شما تبلیغاتی قرار نمیدهند،تبلیغاتی که شما را به تالارها و محصولات جور وا جور هدایت میکنند.

وب هاست رایگان قطعاً برای وب سایتی که مخاطبین زیادی دارد مناسب نیست و نخواهد بود چرا که وب سایتی که مخاطبین زیادی دارد نیازمند ترافیک و پهنای باند زیادی است و وب سایت های ارائه دهنده هاست رایگان باید بابت این ترافیک و پهنای باند هزینه هایی را پرداخت کنند.

پس اگر وب سایتی دارید که مخاطبینی به آن مراجعه میکنند و این خاطبین در حال افزایش هستند باید منتظر ایمیلی از جانب وب هاست رایگان خود باشید که دلیل استفاده بیش از حد معمول از منابع سرور یا پهنای باند باید به سرویس غیر رایگان هاست سوئیچ کنید و نهایتاً سرویس شما مسدود میگردد.

این نکته را باید در نظر داشته باشید که تعداد کمی از سرویس دهنده های هاست رایگان به شما اجازه میدهند از دامنه خودتان استفاده کنید.
این وب سایت ها شما را تحت دامنه خودشان هاست ( میزبانی ) میکنند.
چرا این موضوع خوب نیست ؟ چه اشکالی دارد که زیر دامنه هاست رایگان کار کنم ؟
اگر یک روز به هر دلیلی تصمیم بگیرید یا مجبور شوید از این وب سایت جدا شوید همه لینک ها و جستجو های موتورهای جستجو که قطعاً با ارزش است از دست خواهد رفت.
همه کسانی که به لینک وب سایت شما در زیر دامنه وب سایت با هاست رایگان می آیند با قطعی وب سایت شما مواجه میشوند.
توجه کنید که موضوع اجبار به جابجایی همیشه وجود دارد و ممکن است اصلاً خود خدمات دهنده هاست رایگان سرویس هایش را بطور کلی جمع آوری و قطع نماید.

واقعاً مزیت استفاده از هاست رایگان وجود چیست ؟

هاست رایگان یا هاست غیر رایگان ؟
به هر حال در نظر داشته باشید که وب سایتها پر مخاطب و وب سایتی که برای مالکین آنها اهمیت دارند بسیار بسیار کم به سمت هاست رایگان میروند.
اگر میخواهید فقط چیزی روی اینترنت داشته باشید و بود یا نبود آن اهمیتی در حال و آینده برایتان ندارد ، اگر وجود تبلیغات محصولات سایر شرکتها مرتبط یا غیر مرتبط با وب سایت شما با هر شکل و شمایلی برایتان مهم نیست میتوانید روی اینترنت جستجو کنید و یکی از آنها را انتخاب کنید.

نتیجه گیری
من همه چیزهای رایگان را دوست دارم . هاست رایگان را هم دوست دارم اما وب سایت شرکت و وب سایت مهم خودم را روی آنها قرار نمیدهم .
به نظر من هیچ چیزی نمیتواند رایگان باشد و کیفیت و مزیت های بی نظیری برای من به همراه داشته باشد.
هدف من از داشتن یک وب سایت معرفی خودم و محصول یا خدماتم به مشتریانی است که هر لحظه ممکن است به وب سایت من مراجعه کنند و من باید بتوانم یک سرویس شسته رفته و تمیز و بی عیب داشته باشم .
فرصت به دست آوردن مشتریان چیزی نیست که مکرراً تکرار شود و این چیزی نیست که یک سرویس دهنده هاست رایگان بتواند در اختیار من قرار دهد.
چرا که بصورت رایگان نمیتوان به مشتری و وب سایت من خدمات خوب ارائه کند.